Partij klaagt eigen social media-expert aan wegens imagoschade

CD&V eist 100.000 euro van ex-adviseur die aantal volgers op sociale media exponentieel liet toenemen

CD&V eist 100.000 euro van ex-adviseur die aantal volgers op sociale media exponentieel liet toenemen

Omdat hij de partij imagoschade heeft toegebracht, eist CD&V schadevergoeding van ex-communicatieadviseur Gert Van Mol. De man zorgde ervoor dat het aantal volgers op de CD&V-Facebookpagina exponentieel toenam. Maar toen bleek dat het vooral om Indische volgers ging, viel hij in ongenade.

CD&V had Van Mol (52) in oktober 2017 aangetrokken om de partij relevanter te maken op sociale media. Daar hadden de christendemocraten een enorme achterstand op andere partijen. CD&V moest het bijvoorbeeld stellen met amper 11.372 likes op Facebook, tegenover bijna 100.000 voor N-VA.

Door gepersonaliseerde en gerichte advertenties te kopen op Facebook, slaagde Van Mol er snel in meer volgers te krijgen. Die advertenties werden ook naar doelgroepen in onder meer India gericht, iets wat volgens Van Mol gebeurde op vraag van de partijleiding zelf. Met als gevolg dat CD&V plots opvallend veel Indische likes kreeg.

LEES OOK. ‘Geheim wapen’ ontploft in gezicht van CD&V: hoe expert in sociale media 14.000 Indische volgers binnenhaalde (+)

Toen een misnoegde CD&V-medewerker dat in de openbaarheid bracht, werden al snel vragen gesteld bij het plotse digitale succes van CD&V. Van Mol raakte in conflict met de communicatiedirecteur, die ontkende dat de partij had ingestemd met internationale advertenties. Het contract met de digitale strateeg werd opgezegd. Uiteindelijk wordt de zaak nu voor een burgerlijke rechtbank beslecht.

Hoe een geheim wapen de zondebok werd:

• Op 18 oktober 2017 sluit Gert Van Mol (52) een arbeidsovereenkomst met CD&V. Hij gaat de partij vier dagen per week helpen met haar digitale communicatie.

• Het contract loopt tot 18 april 2018 en wordt in onderling overleg verlengd tot 18 juni 2018. In de overeenkomst staat dat hij geen externe communicatie mag verzorgen. Lees: achter de schermen opereren.

• In het voorjaar van 2018 laat Van Mol als digitale strateeg digitale advertenties verspreiden, waarin Antwerps kandidaat-burgemeester Kris Peeters de haven van Antwerpen en de diamanthandel prijst. Het aantal Indiase volgers op Facebook explodeert plots.

• De eerste lastige vragen komen. Vanwaar plots al die “vreemde” likes? Kunstmatig opgekrikt via clickfarms? Op 7 juni 2018 verschijnt een artikel in De Tijd, waarin Van Mol aan het woord komt. Er volgt meteen een ingebrekestelling wegens “contractuele wanprestatie”.

• Op 8 juni wordt de arbeidsovereenkomst definitief stopgezet.

• Op 14 augustus volgt een nieuw artikel in Humo, waarin Van Mol naar eigen zeggen verkeerd geciteerd wordt.

• September 2018: de vzw Unitas, met als adres Wetstraat 89, het CD&V-hoofdkwartier, sleept Van Mol voor de rechtbank. Bij monde van advocate Wendy Weckhuysen wordt 100.000 euro schadevergoeding geëist omdat hij de partijreputatie heeft geschaad. En verder: een dwangsom van 25.000 euro telkens hij nog eens communiceert over de affaire. Zijn advocaat Erik Verlinden eist dat de klacht ongegrond wordt verklaard.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees