Onderzoeker over elektrische bolderkar waarmee ook bij spoordrama in Oss werd gereden: “Het is onveilig, gebruik ‘m niet”

Onderzoeker over elektrische bolderkar waarmee ook bij spoordrama in Oss werd gereden: “Het is onveilig, gebruik ‘m niet”

Foto: BELGAIMAGE

De stint, het voertuig dat vorige week betrokken was bij het bakfietsdrama in Oss, bevat structurele ontwerpfouten en is daarom sowieso onveilig om kinderen mee te vervoeren. Die conclusie trekt onafhankelijk onderzoeker Peter Coppes uit Helmond. Zijn advies is om het vervoersmiddel voorlopig helemaal niet meer te gebruiken.

Technisch onderzoeker Coppes verrichtte een indicatief onderzoek naar de elektrische bolderkar en zegt “zich rot te hebben geschrokken”, zo vertelt hij aan de Nederlandse krant De Telegraaf. Hij somt een lijst van gebreken op. “Het is onlogisch en onnatuurlijk dat je om snel te kunnen remmen het rechter handvat, dat ook de gashendel is, helemaal moet loslaten. Want in een spannende situatie is het de natuurlijke reflex dat je het stuur met beide handen vasthoudt.”

Onderzoeker over elektrische bolderkar waarmee ook bij spoordrama in Oss werd gereden: “Het is onveilig, gebruik ‘m niet”

Coppes wijst erop dat er weliswaar aan de linkerzijde van het stuur een handrem zit, maar dat deze niet sterk genoeg werkte om het apparaat vlug stil te zetten. Naast de rem-problematiek verbaast Coppes zich erover dat de bestuurder achterop het voertuig staat. “Dit zie je nog bij boten, traditioneel omdat het roer achterin ligt. Maar bij moderne vervoersmiddelen zitten piloten of machinisten telkens voorin.”

Coppes vindt het ook opmerkelijk dat jonge mensen die zijn opgeleid tot pedagogisch medewerker, met zo’n bolderkar met tot wel tien kinderen mogen rondrijden. Hij wijst erop dat zelfs in magazijnen waarin mensen in vergelijkbare voertuigen rondrijden zónder kinderen, daarvoor een certificaat nodig is.

Straling van spoorweginstallatie

Ook over de veiligheid van het bakje waarin de kinderen zitten, is hij niet te spreken. “Het is gewoon een kunststof badkuipje, uitgerust zonder kooi of rolbeugel, dat bovendien vastzit met twee centrale bouten. Ik maak me er zorgen over dat zo’n bak kan los trillen.” In de stint die hij zelf onderzocht, kon hij deze bouten met de hand losdraaien.

De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport zal intussen onderzoeken of de elektromagnetische straling van spoorweginstallaties effect kan hebben op een stint. Volgens Coppens kan dat zeker het geval zijn. Auto’s zijn beschermd met stalen platen die beschermen tegen die straling, maar bij de stint is dat niet het geval.

De ontwikkelaar van de stints gaat alle verkochte karren controleren. In totaal gaat het om 3.500 exemplaren. Voorlopig zullen er ook geen nieuwe stints meer worden afgeleverd. Coppens is het daar mee eens: hij adviseert om het vervoersmiddel voorlopig helemaal niet meer te gebruiken.

Onderzoeker over elektrische bolderkar waarmee ook bij spoordrama in Oss werd gereden: “Het is onveilig, gebruik ‘m niet”
Foto: BELGAIMAGE
Onderzoeker over elektrische bolderkar waarmee ook bij spoordrama in Oss werd gereden: “Het is onveilig, gebruik ‘m niet”
Foto: ISOPIX
Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees