Studente Laura (22) voert haar campagne vanuit Nieuw-Zeeland

Studente Laura (22) voert haar campagne vanuit Nieuw-Zeeland

“Ik wil de stem van de jongeren in het lokale beleid laten horen”, vertelt Laura Cools vanuit Nieuw-Zeeland. Foto: krv

Koekelare -

Sociale media is meer dan ooit het forum om de kiezer te bereiken. Voor Laura Cools (22), kandidate op de SP.A-lijst van de burgemeester, is het zelf de enige manier. Ze verblijft namelijk in Nieuw-Zeeland en studeert daar aan de University of Waikato.

Laura Cools is studente rechten. Haar vader is Jan Cools en is wijkagent bij de lokale politie. Haar moeder heet Veerle Deketelare en zij is leerkracht Frans aan het Sint-Martinusinstituut Koekelare. Laura was tijdens het vorige academiejaar actief in het federaal jeugdparlement.

“Ik heb een grote passie voor andere culturen en wil heel graag de aardbol verkennen. Nieuw-Zeeland is een van de mooiste landen ter wereld en heeft ook een rijke Maori-cultuur. Bovendien krijg ik les van professoren van verschillende nationaliteiten en ook mijn medestudenten zijn van alle continenten afkomstig. Die verschillende achtergronden zorgen voor een brede en leerrijke kijk op andere rechtssystemen, wat een grote meerwaarde biedt aangezien ik mij vooral in internationaal recht specialiseer”, steekt Laura van wal.

Ze komt pas midden november terug thuis. “Ik besef dat ik de verkiezingen van 14 oktober zal missen, maar als ik verkozen word, ben ik ruimschoots op tijd terug om in januari van start te gaan in de nieuwe gemeenteraad. Om te stemmen, heb ik een volmacht aan mijn ouders gegeven.”

Campagne voeren gebeurt dan ook vooral via Facebook. “Enkele weken geleden maakte ik een campagnepagina waarmee ik geregeld berichten post over Koekelare en over het beleid en programma van onze partij. Op die manier probeer ik aan mijn volgers duidelijk te maken waar ik voor sta. Mensen besteden dagelijks uren op sociale media en zeker mijn generatie leest sneller een online bericht dan een papieren folder.”

“Een ander voordeel van de sociale media is de interactie die ontstaat met het publiek. Op die manier kom ik sneller te weten wat er leeft bij de inwoners. Ik weet niet precies hoeveel ik er nu bereik, maar ik plan de komende weken nog intensiever aanwezig zijn op de sociale media om zodoende nog meer mensen aan te spreken”, vertelt Laura.

“Toen burgemeester Patrick Lansens mij enkele maanden geleden opbelde met de vraag zijn lijst te versterken, heb ik eerst getwijfeld. Ik wist toen al dat ik in het buitenland zou verblijven tijdens de campagne. Uiteindelijk wist hij mij te overtuigen en daar ben ik nu blij om. Ik wil de stem van de jongeren in het lokale beleid laten horen”, besluit Laura.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio