Vlaming kent zijn meesters niet meer, herkent ú ze nog?

Vlaming kent zijn meesters niet meer, herkent ú ze nog?

Het is erg gesteld met onze kennis van de Vlaamse meesters. ‘Het Lam Gods’? Onbekend bij één Vlaming op de drie, blijkt uit een onderzoek dat toerismeminister Ben Weyts liet uitvoeren.

Test onderaan dit artikel jouw kennis met onze quiz.

Het Lam Gods, Rubens’ Zelfportret of de Boerenbruiloft: bij heel wat Vlamingen gaat er geen belletje rinkelen. Nochtans zijn het topwerken met internationale faam, die buitenlandse toeristen naar ons land lokken.

Uit het onderzoek dat minister Weyts (N-VA) liet afnemen, blijkt niet alleen dat heel wat ondervraagden vijf meesterwerken uit de kunstgeschiedenis van de Lage Landen niet kunnen thuisbrengen. Meer dan de helft van de Vlamingen ging vorig jaar niet één keer naar een museum. Slechts een minderheid (16 procent) wil Vlaanderen of Brussel promoten in het buitenland. En amper één op de vijf zou de Vlaamse meesters een troef noemen om naar ons land te komen.

Daarom lanceert de minister samen met Toerisme Vlaanderen een campagne om onze kennis bij te spijkeren. “We geven miljoenen uit in het buitenland om de meesters te promoten, maar de Vlaming zélf blijft toch de beste ambassadeur.” De liefde van de kunstminnaar gaat blijkbaar door de maag, want binnenkort zullen 25 chefs gerechten serveren op basis van recepten uit de 15de, 16de en 17de eeuw – gelinkt aan de schilderijen.

Te veel concurrentie

Kunstkenners schrikken wel van het onderzoek. “Het Lam Gods is bijna elke week in het nieuws”, zegt Guy Bovyn, doctor aan de Universiteit Antwerpen. “Maar er is inderdaad nog een grote binnenlandse markt voor de meesters.” Marc Ruyters, hoofdredacteur van kunstmagazine H ART kijkt onder meer naar het onderwijs. “Steeds minder is er aandacht voor kunststudies en op die vakken wordt beknibbeld in de lesroosters. Ook radio, televisie en andere media besteden minder tijd een aandacht aan kunst.”

Volgens Bovyn heeft kunst veel concurrentie gekregen. “Vroeger was er bij manier van spreken maar één soort kunst. De klassieke werken waren bekend en daar ging je naar kijken. Nu organiseren musea tal van exposities voor verschillende doelgroepen, er is veel meer te zien. Er zijn ook veel meer alternatieven: toen in Groot-Brittannië de koopzondagen werden ingevoerd, kregen de musea flinke klappen. Dat is misschien nog het mooiste voorbeeld.”

 
Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees