Dit verandert vanaf 1 oktober: boetes in Brussel, dagcontracten en keuzemenu bij noodnummer

Dit verandert vanaf 1 oktober: boetes in Brussel, dagcontracten en keuzemenu bij noodnummer

Met de maand oktober voor de deur, zetten wij op een rijtje wat straks verandert. Dit is nieuw vanaf 1 oktober:

Boetes in Brussel

Dit verandert vanaf 1 oktober: boetes in Brussel, dagcontracten en keuzemenu bij noodnummer
Foto: BELGA

Wie de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet naleeft, riskeert vanaf 1 oktober een boete van 350 euro. Auto’s met de vervuilendste dieselmotoren, zonder euronorm of van euronorm 1, zijn al sinds begin dit jaar niet meer welkom in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Er werd echter negen maanden gewacht om ook boetes uit te schrijven voor automobilisten die de LEZ niet naleven.

Het boetebedrag zal niet verhogen voor wie al eerder een boete gekregen heeft: ook wie een tweede keer betrapt wordt, betaalt 350 euro. Bovendien zal pas drie maanden na de vorige boete een nieuwe boete uitgeschreven kunnen worden. Dat moet toelaten “om de nodige stappen te zetten om van voertuig te veranderen of nieuwe verplaatsingsgewoonten aan te nemen”, is te lezen op lez.brussels. In een jaar tijd kunnen automobilisten dus maximaal vier boetes krijgen.

Voorlopig zijn het enkel de meest vervuilende diesels die niet langer in Brussel mogen rondrijden. Vanaf begin 2019 mogen ook benzine-, lpg- en cng-voertuigen zonder euronorm of met euronorm 1 niet langer in Brussel rondrijden. Tegelijk zal de LEZ voor dieselvoertuigen ook uitgebreid worden naar auto’s van euronorm 2. De regels gelden voor personenwagens, maar ook voor bestelwagens tot 3,5 ton, bussen en autocars. Het is wel mogelijk om voor 35 euro per dag een dagpas te kopen, maar dat mag voor maximaal acht dagen per jaar.

Dagcontracten

Dit verandert vanaf 1 oktober: boetes in Brussel, dagcontracten en keuzemenu bij noodnummer
Foto: © stevanovicigor

Werkgevers moeten vanaf 1 oktober het gebruik van opeenvolgende dagcontracten cijfermatig onderbouwen. Daarnaast komt er ook een informatieverplichting over het aantal dagcontracten in een onderneming. De sociale partners kwamen dit eind juli overeen in de Nationale Arbeidsraad.

De sociale partners legden vast dat de ondernemingsraad, of bij gebrek daaraan de vakbondsafvaardiging, elk semester geïnformeerd moet worden over het gebruik van opeenvolgende dagcontracten voor uitzendarbeid. De werkgever moet onder andere informatie vrijgeven over het aantal opeenvolgende dagcontracten in die periode en over het aantal uitzendkrachten dat met een opeenvolgend dagcontract werd tewerkgesteld. Daaraan wordt ook een jaarlijkse bespreking gekoppeld.

Daarnaast beperkt het akkoord het aantal dagcontracten dat gebruikt mag worden. Zo moet de nood aan flexibiliteit om dagcontracten te gebruiken statistisch onderbouwd worden, wat voorts aangevuld kan worden met elementen die aantonen dat de werkgever alternatieven heeft onderzocht. De sanctie voor werkgevers die zich hier niet aan houden blijft dezelfde, namelijk het betalen van twee weken loon aan de gedupeerde.

Ten slotte wordt in de cao een engagement opgenomen om het aantal opeenvolgende dagcontracten met twintig procent te verminderen over twee jaar, in verhouding ten opzichte van het totale aantal uitzendarbeidscontracten.

Dit verandert vanaf 1 oktober: boetes in Brussel, dagcontracten en keuzemenu bij noodnummer
Foto: rr

Virtueel loket

De politie van de Limburgse zone Carma gaat vanaf 1 oktober een deel van haar klanten in het commissariaat van Houthalen-Helchteren virtueel ontvangen. In het virtueel loket kunnen burgers via een hologram live contact leggen met een politieagent in het commissariaat van Genk. En dat voor bepaalde klachten of meldingen, bijvoorbeeld van diefstal. De politiezone Carma hoopt zo haar dienstverlening te verbeteren en het personeel efficiënter te kunnen inzetten.

“Via het scherm kan de inspecteur alle handelingen mee volgen en de burgers stap voor stap begeleiden als ze met technische vragen zitten. Bovendien is het loket toegankelijk voor rolstoelgebruikers”, verklaarde de Genkse burgemeester Wim Dries eerder.

Dit verandert vanaf 1 oktober: boetes in Brussel, dagcontracten en keuzemenu bij noodnummer
Foto: pn

Keuzemenu hulpdiensten

“Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. Voor politie, druk 2.” Wie vanaf 1 oktober in de provincies West-Vlaanderen en Namen een noodnummer belt, zal die keuze moeten maken. Op basis van de resultaten van het testproject zal in de komende maanden beslist worden of het systeem naar het hele land moet worden uitgebreid.

Het keuzemenu zal te horen zijn ongeacht of er naar 112, 101 of het oude nummer 100 wordt gebeld. De maatregel moet vermijden dat de calltakers de oproepen moeten doorschakelen. Achter de nummers 112 en 101 gaan immers twee verschillende structuren voor het beheer van noodoproepen schuil: een voor medische hulp en de brandweer, de andere voor de politie.

Zodra de beller zijn keuze maakt, wordt hij doorgeschakeld naar een operator van de juiste noodcentrale. Als er geen cijfer wordt ingetoetst, wordt de boodschap één keer herhaald en daarna wordt de beller automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale. De operator kan dan nog steeds naar het juiste oproepcentrum doorschakelen.

Dit verandert vanaf 1 oktober: boetes in Brussel, dagcontracten en keuzemenu bij noodnummer
Foto: belga

Elektrische bussen

De eerste volledig elektrische bus van de MIVB zal vanaf 1 oktober in Brussel rondrijden. De bus van 12 meter lang met plaats voor 68 passagiers zal dienstdoen op lijn 13. Een elektrische bus zou op papier zestien uur lang rijden vooraleer die weer aan de laadpaal gaat. Voor de MIVB is dit het begin van een testperiode om te zien welke elektrische variant het best werkt voor de toekomst. Tegen 2030 wil de MIVB namelijk volledig elektrisch rijden. Al zijn er ook nog 235 hybride dieselbussen op komst.

De prijs van een elektrische bus ligt gevoelig hoger dan een dieselbus en komt neer op zo’n 600.000 euro. Het onderhoud is wel goedkoper. De depots worden nu aangepast met laadpalen en er wordt een elektrisch netwerk uitgebouwd.

Nieuw jongerenplatform ‘WAT WAT’

Dit verandert vanaf 1 oktober: boetes in Brussel, dagcontracten en keuzemenu bij noodnummer
Foto: WAT WAT

Het nieuwe informatie- en communicatieplatform voor jongeren, ‘WAT WAT’, gaat op 1 oktober online. Het platform komt er op initiatief van Vlaams minister van Jeugd Sven Gatz (Open VLD).

Gatz kondigde eerder in zijn beleidsnota al aan dat er een nieuw informatieplatform moet komen voor jongeren. Nu zitten ze met heel wat vragen, onder meer over sexting, alleen wonen, de eerste kus of zelfs de inschakelingsuitkering, maar de informatie is versnipperd op tientallen websites en initiatieven.

Jeugdorganisatie De Ambrassade kreeg de opdracht om een platform te ontwikkelen, waarop jongeren al die informatie terug kunnen vinden. De organisatie werkte daarvoor onder meer samen met Child Focus en Awel. ‘WAT WAT’ moet zowel online als offline jongeren kunnen bereiken. Bedoeling is dat het een soort kwaliteitslabel wordt voor betrouwbare informatie.

Op de website watwat.be zullen jongeren onder meer hun leeftijd kunnen ingeven, zodat de antwoorden aansluiten bij hun leefwereld. De site zal ook doorverwijzen naar ander relevant advies en hulplijnen.

Corrigeer

NIEUWS