Intrillen van damplanken en buispalen

Leiewerken Sint-Baafs-Vijve veroorzaken trillingen tot in Zulte

Leiewerken Sint-Baafs-Vijve veroorzaken trillingen tot in Zulte

Foto: www.seineschelde.be

Zulte - De bouw van de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve is volop bezig. Momenteel is de aannemer bezig met het plaatsen van buispalen en damplanken voor de bouwkuip van de nieuwe sluis en de nieuwe oevers. Dit zorgt voor geluidshinder en trillingen, voelbaar tot buiten de werfzone, zelfs in Zulte. Deze werken zullen nog tot midden 2019 duren.

Intrillen van buispalen en damplanken

De buispalen en damplanken worden de grond ingetrild. Door de harde ondergrond is het echter niet mogelijk om de planken en palen volledig in te trillen. De laatste meters moeten met een hamer in de grond worden geklopt. Dit zorgt voor heel wat geluidshinder en trillingen die tot ver buiten de werf voelbaar kunnen zijn. De trillingen en de werken worden goed opgevolgd door experten en zijn niet gevaarlijk voor de stabiliteit van de gebouwen in de omgeving.

Eventueel werken op zaterdag

Op weekdagen start de aannemer elke ochtend rond 6.00 u met de werken. Normaal gezien wordt er dan om 7 u gestart met het inhameren.

Dor de harde ondergrond verloopt het intrillen en -hameren van de damplanken en buispalen moeilijker dan verwacht. Vanaf zaterdag 6 oktober 2018 zal de aannemer soms ook op zaterdag werken. Dan wordt er pas om 7 u gestart met de werken.

Aangezien op sommige plaatsen de ondergrond wel geschikt is om de damplanken en buispalen in te trillen, is het moeilijk te voorspellen op welke week- en zaterdagen er getrild en/of gehamerd zal worden. Alvast onze excuses voor de mogelijke hinder die dit met zich meebrengt.

Onderdeel van Europees binnenvaartproject

Seine Schelde Vlaanderen is een grootscheeps binnenvaartproject van De Vlaamse Waterweg nv, dat steun geniet van de Europese Unie. Het project wil van de binnenvaart een volwaardig alternatief maken voor goederenvervoer op de weg. De Europese waterwegen moeten verder uitgebouwd worden om schepen met een groter laadvermogen een vlotte doorgang te verlenen tussen Seine en Schelde. De huidige sluis in Sint-Baafs-Vijve is te klein en dus moet er een nieuwe sluis gebouwd worden.

Vragen?

Werken gaan onvermijdelijk gepaard met hinder, maar De Vlaamse Waterweg nv doet er alles aan om die hinder zo beperkt mogelijk te houden. Voor meer informatie of concrete vragen over de Leiewerken in Sint-Baafs-Vijve kan u altijd terecht via seineschelde@vlaamsewaterweg.be.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio