Fit & Gezond

"Lightdranken zijn een ramp voor je darmen"

Slecht nieuws voor de fans van cola light en andere producten waar kunstmatige zoetstoffen in verwerkt zijn. Die kunnen giftig zijn voor de darmflora, zeggen Israëlische en Singaporese onderzoekers.

Wetenschappers van de Ben-Gurion University of the Negev in Israël en de Nanyang Technological University in Singapore hebben met een nieuw onderzoek aangetoond dat kunstmatige zoetstoffen bijzonder schadelijk kunnen zijn voor de darmflora. Het gaat meer bepaald om zes types: aspartaam, sucralose, saccharine, neotaam, advantame en acesulfaam kalium-k. Het zijn zoetstoffen die in allerlei producten zitten die in de EU worden verkocht.

Volgens de onderzoekers zijn ze alle zes giftig voor de bacteriën in onze darmen. En dat is nogal problematisch, want het zijn die bacteriën die ervoor zorgen dat we goed functioneren, dat onze hormoonhuishouding goed zit en de spijsvertering vlotjes verloopt. Daarnaast spelen ze een belangrijke rol in ons immuunsysteem.

Extra onderzoek

Toxicoloog Jan Tytgat, verbonden aan de KU Leuven, vindt het een interessante studie waarop verder moet gebouwd worden. "De vraag is hoe relevant bovenstaand model is in vergelijking met reële situaties? Bacteriën in ons darmstelsel zijn immers niet allemaal afzonderlijk aanwezig, de zoetstoffen vaak evenmin. En hoe zit het met de invloed van andere voedingsmiddelen en hun zuurtegraad? Het zijn allemaal openstaande vragen voor de wetenschap."

Hij voegt eraan toe dat er tot op heden geen wetenschappelijke studies zijn die een duidelijk verband aantonen tussen lightproducten en een toxisch effect in of vanuit de darmen. Tot slot zegt hij dat Molecules (MDPI) publishers, het blad waarin de opmerkelijke bevindingen zijn gepubliceerd, een open access tijdschrift is. Dat betekent vaak dat het reviewproces minder grondig is.

Beperk tot een minimum

De Britse arts Michael Mosley, auteur van de bestseller Het Slimmedarmendieet', raadt frisdrank tout court af. "Begin meteen met het minderen van suiker, geraffineerde zetmeelrijke koolhydraten, bewerkte voedingsmiddelen en zoetstoffen zoals frisdranken en sappen. Die zijn een ramp voor je darmbacteriën en hebben ontstekingen tot gevolg. Om je darmen gezond te houden, raden we je aan om deze producten tot een minimum te beperken", staat erin.

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees