Dit is een exclusief artikel voor jou.

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >
Corrigeer
Het Nieuwsblad camera closecorrect down facebook gplus nextprevquote share twitter video

In omgeving vleermuizenkolonie Noorderwijk gaat licht pas branden als fietser passeert

Gedaan met fietsen in het donker: fietsostrade naar Aarschot baadt nog dit jaar in het licht

Herentals, Westerlo, Hulshout

-

Energiemaatschappij Fluvius is in Herentals en Westerlo gestart met het plaatsen van verlichting naast het fietspad op de oude spoorbedding Herentals-Aarschot. Het licht moet over zes maanden overal branden.

Het fietspad op de oude spoorweg tussen Herentals en Aarschot is een druk gebruikte route voor zowel werk- en schoolverkeer als recreatief gebruik. Het deel tussen Aarschot en Hulshout is al langer verlicht, de gemeentebesturen van Herentals, Westerlo en Hulshout trekken dat nu over de volledige lengte door. Fluvius, de fusiemaatschappij van Eandis en Infrax, is tegelijk in Noorderwijk (Herentals) en Westerlo gestart met het plaatsen van de lichtarmaturen. Voor Herentals gaat het om een kaarsrecht tracé van 6 kilometer, in Westerlo van 3 kilometer en in Hulshout nog 300 meter onverlicht pad.

“In tegenstelling tot de huidige verlichting in Aarschot plaatsen wij over de volledige lengte armaturen met zachter amberkleurig licht”, zegt de Herentalse schepen van Openbare Werken Jan Michielsen (CD&V). “Dat gebeurt op vraag van het Agentschap Natuur en Bos, omdat het fietspad voor het grootste gedeelte door natuur en landbouwgebied loopt. De kleur verstoort de omgeving minder. Het stuk tussen Noorderwijk en Herentals is over twee weken operationeel, de verlichting over het volledige traject moet over zes weken in gebruik genomen kunnen worden. We hebben speciaal gevraagd om de klus afgewerkt te hebben voor de donkerste wintermaanden aanbreken.”

Ingekorven vleermuizen 

In Herentals komen er zo 160 lichtmasten bij, in Westerlo 80 en in Hulshout een tiental. Waar het fietspad de omgeving van het kasteel De Ghellinck in Noorderwijk aan doet, krijgt het over een afstand van ruim anderhalve kilometer dynamische volgverlichting. “Dat wil zeggen dat de ledlampen daar maar op 20 procent van hun vermogen branden. Wanneer er een fietser aan komt, gaan ze automatisch naar de volle 100 procent, om nadien weer te zakken”, zegt Luc Van Campfort van Fluvius. 

Jan Michielsen schepen Openbare Werken ‘‘Het hele fietspad moet verlichting hebben voor de donkerste wintermaanden aanbreken’’

De reden is dat de kasteelomgeving het zomerverblijf is van de grootste populatie van ingekorven vleermuizen van Vlaanderen. De zowat 900 exemplaren van dit zeldzame en in ons land beschermde dier volgen in hun vliegtraject waterlopen, bomenrijen en houtkanten, maar mijden fel verlichte plekken. Na de zomer vliegen ze met z’n allen naar het fort van Broechem bij Ranst om er te overwinteren. “Deze vleermuizenkolonie is ook de reden waarom we amberkleurig licht gebruiken. Alleen de punten waar het fietspad grote wegen kruist, accentueren we met wit licht”, zegt Michielsen. 

Op heel wat plaatsen staan de lichtzuilen wat verder van de fietsroute af. Dat heeft er mee te maken dat deze fietssnelweg geen officiële fietsostrade is. “Daarvoor moet het fietspad op veel punten breder gemaakt worden. Omdat we niet uitsluiten dat dit er ook ooit van komt, zetten we de palen alvast op voldoende afstand zodat we die over enkele jaren niet opnieuw allemaal moeten uitbreken.”

Het beste van Enkel voor abonnees