Dansende BV’s zullen jurylid Leah Thys vooral moeten ontroeren in ‘Dancing with the Stars’

Verrassend jurylid in ‘Dancing with the Stars’: Leah ‘Marianne’ Thys wil vooral ontroerd worden

Leah Thys (73) is het verrassende jurylid van Dancing with the Stars, de danswedstrijd met BV’s die vrijdag van start gaat. Verrassend, want Thys is een actrice, vooral bekend van Thuis. Maar wat blijkt? Ze weet als geen ander wat bewegen betekent. “Voor mij telt niet de techniek, maar de ontroering.”

Bij Vier wordt ze aangekondigd als “la grande dame van de showbusiness”. “Oei,” zegt Leah Thys, “dat klinkt héél oud. Anderzijds is het wel een compliment.” Vanaf vrijdag mag de actrice de danspasjes van bekende Vlamingen beoordelen. Uiteraard is de vraag dan: wat heeft Leah Thys met dansen? “Ik ben geen danseres, dat klopt. En ik kan een pirouette niet technisch beschrijven. Maar er is meer dan één manier om dans te beoordelen.” Thys heeft heel wat jaren bewegingsleer gedoceerd in binnen- en buitenland. Ze haalde de mosterd bij Lea Daan (1906-1995), een absolute pionier van de moderne dans in ons land. Daan bracht Thys de techniek van Laban bij. Rudolf von Laban (1879-1958) vond dat dans veel meer moest zijn dan perfect uitgevoerde choreo­grafie.

“Vergelijk het met zang. Je hebt mensen die niet voice beautiful zingen en toch ongelooflijk veel emotie uitdrukken. Denk aan Jacques Brel. Zet die naast de Nieuw-Zeelandse operazangeres Kiri Te Kenawa. Die zong misschien technisch wel perfect, maar het ontbrak haar aan dramatische kracht. Laat haar iets van de Amerikaanse componist George Gershwin zingen en het lijkt nergens op.”

Als jurylid zal Leah Thys dus eerder op expressie letten dan op techniek. “In de jury zitten genoeg andere mensen die techniek veel beter kunnen beoordelen dan ik. Ik wil ontroerd worden. En ik wil chemie met de danspartner zien. Mijn grootmoeder zei altijd: als je met een man danst die niet kan leiden, wordt het in bed ook niks. Ze bedoelde niet dat slechte dansers slechte minnaars zijn, ze benadrukte gewoon het belang van een connectie. Als een man jou niet aanvoelt tijdens een dans, zal hij dat op andere vlakken ook niet doen. Mij gaat het erom welk verhaal iemand op de dansvloer kan vertellen. Weet je wie dat heel goed kon, op het ijs weliswaar? De Duitse kunstschaatster Katarina Witt. Technisch was zij natuurlijk ook heel sterk, maar ze had ook een ongelooflijke uitstraling. Witt kreeg ook een opleiding drama, niet toevallig. Vergelijk het met een acteur die perfect kan spreken, die technisch alles kan. Dan nog moet het plaatje kloppen: het lichaam moet meedoen met het hoofd en de stem. De Britse acteur Anthony Hopkins kon dat als geen ander.”

Altijd een feest

Op de vraag hoelang het geleden is dat Leah Thys nog gedanst heeft, antwoordt ze: “Oei, toch al even. Maar op een feestje gooi ik nog wel eens de beentjes los, hoor. Een grand écart heb ik nooit gekund, dat heeft er nooit in gezeten. Een kwestie van lichaamsbouw, denk ik. Ik heb wel dansles gekregen op school, maar de meisjes moesten altijd met de meisjes dansen. Dan heb je altijd de neiging om de dans zelf te leiden, wat niet goed is.”

In Dancing with the Stars zal Leah Thys BV’s beoordelen zoals Fabrizio Tzinaridis, de getatoeëerde verleider van Temptation Island. “Ik heb zijn tatoeages gezien in de boekskes, maar ik kende hem niet. Van Temptation Island heb ik niet één aflevering gezien, sorry. James Cooke ken ik natuurlijk wel. Hij is nog een leerling van mij geweest. Ik ken hem als een volhouder, iemand met veel energie, koppig, gevoelig, een jongen met veel facetten. Ik kijk ernaar uit hem terug te zien. Ik kijk hier sowieso naar uit, hoor. Mensen zien dansen: daar word ik blij van, dat is altijd een feest.”

Verrassend jurylid in ‘Dancing with the Stars’: Leah ‘Marianne’ Thys wil vooral ontroerd worden
Foto: Kris Van Exel

INFO

Dancing with the Stars

Vier, vanaf vrijdag 19 oktober

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees