Tour-organisatie wil af van vermogensmeters en vraagt verbod aan bij UCI, bonificatieseconden op cols

Tour-organisatie wil af van vermogensmeters en vraagt verbod aan bij UCI, bonificatieseconden op cols

Chris Froome kijkt vaak meer naar zijn vermogensmeter dan naar de weg... Foto: Photo News

Het is geen geheim dat Tourbaas Christian Prudhomme geen fans is van de vermogensmeters in het wielrennen, metertjes waar Team Sky een volledige Tour het vertrouwen aan geeft, een doorn in het oog volgens Prudhomme. Tijdens de Tourpresentatie gaf hij aan dat hij aan de UCI wil vragen om de komende Tour de France de metertjes te verbieden.

“Het mooie aan koers is het onvoorspelbare’, aldus Prudhomme. “Vermogensmeters vernietigen een beetje het hart van de koers, het onzekere en daarom zullen we vragen aan de UCI om die te verbieden in de komende Tour.”

De kans dat ASO dat gedaan krijgt lijkt echter bijzonder klein. Renners staan er niet om te springen om hun metertjes af te staan en het staat haaks op de technologische evolutie die de sport ondergaat.

Bonificatieseconden op cols

Dit jaar pakte de Tour uit met bonificatieseconden in de finale van de eerste negen ritten. Deze bonificatieseconden komen terug, maar op een andere manier. “We wijzen ze toe aan acht cols of ‘belangrijke plaatsen’ tijdens ritten”, zegt Prudhomme.

Het principe is niet nieuw, alleen wordt het aangepast in de Tour van 2019. “Bonificatieseconden worden toegekend in acht ritten, op de top van een col of ‘Mûr’ of een specifieke plaats, dit om aanvallers te belonen”, verduidelijkte Prudhomme. “Zo heb je niet alleen bonificaties aan de finish, maar ook onderweg en dat zal sommige klassementsrenners misschien inspireren om iets te ondernemen.”

In de voorbije editie ging het om drie, twee en één seconde in het slot van de koers, ASO zou nu graag meer bonificatieseconden toewijzen. “Persoonlijk vind ik dat je net meer seconden moet kunnen toekennen, vijf, drie en één op die plaatsen”, verklaarde Prudhomme. “Maar op dit moment kunnen we nog niet zeggen om hoeveel seconden het gaat. We moeten nog één en ander uitklaren met de UCI.”

Het zal dus om minstens drie, twee en één seconde gaan, liefst meer en in de volgende etappes: derde etappe (Côte de Mutigny), zesde etappe (Col des Chevrères), achtste etappe (Côte de la Jaillière), negende etappe (Côte de Saint-Just), twaalfde etappe (Hourquette d’Ancizan), vijftiende etappe (Mûr de Péguère), achttiende etappe (Col du Galibier) en negentiende etappe (Col de L’Iseran).

Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.