Snelheidsremmende paaltjes doen bestuurders net harder rijden: “In enkele weken al tien paaltjes gesneuveld”

De laatste keer dat ze er werden afgereden, waren de paaltjes te beschadigd om terug te plaatsen. Foto: foto’s dvp

Zottegem -

De snelheidsremmende paaltjes op de Gentse Steenweg zijn voorlopig geen lang leven beschoren. Op enkele weken tijd werden ze er al 10 keer afgereden. Volgens buurtbewoners is het effect ervan bovendien ver te zoeken.

De Gentse Steenweg, een parallelstraat van de Europaweg, is in Zottegem waarschijnlijk de straat waar het vaakst te hard wordt gereden. Je mag er maximum 50 per uur rijden, maar veel automobilisten trekken zich daar weinig van aan. Buurtbewoners deden hierover al vaak hun beklag, maar de extra politiecontroles en digitale borden waarop de snelheid van automobilisten wordt aangegeven, brachten weinig zoden aan de dijk. Het ging bovendien lange tijd om een gewestweg, dat zorgde ervoor dat extra maatregelen moeilijk uitvoerbaar waren.

Zodra de straat in haar bezit kwam, beloofde de stad Zottegem maatregelen en die kwamen er ook. Op verschillende plaatsen werd de weg enkele weken geleden versmald met verkeersremmers met daarbovenop paaltjes om de versmalling te accentueren.

Nog erger geworden

Volgens enkele buurtbewoners brengt ook die ingreep weinig soelaas. “Het is zelfs nog erger geworden”, klinkt het misnoegd. “Veel automobilisten rijden sneller om er als eerste door te rijden en zo geen voorrang te moeten geven. Bovendien denken ze dat de versmalling breed genoeg is voor twee wagens met alle gevolgen vandien, de paaltjes worden er dan ook te pas en te onpas afgereden.”

Wat dat laatste betreft zouden de buurtbewoners wel eens gelijk kunnen hebben, want ter hoogte van de middelste van drie versmallingen werden de paaltjes er op amper twee weken tijd al liefst 10 keer afgereden. “Ze worden telkens teruggeplaatst, maar het zou beter zijn om de versmallingen weg te halen en de snelheid op een andere manier naar beneden te proberen halen.”

Schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V) verdedigt de maatregel. “Wij zijn bij deze ingreep niet over één nacht ijs gegaan”, verzekert hij. “De breedte van de wegversmalling is volgens de wettelijke normen. Het is inderdaad opvallend dat de paaltjes er worden afgereden, maar dat wil niet zeggen dat ze op termijn hun nut niet zullen bewijzen. We hebben wel beslist om extra markeringen aan te brengen en ook om het bord dat de versmalling aankondigt verder te plaatsen, zodat automobilisten sneller gewaarschuwd worden.”

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio