Niet voor doetjes: met paramotor boven woestijn en open zee

Toon en Maxim vlogen een week lang boven dor woestijnzand in plaats van boven de groene Vlaamse Ardennen. Foto: repro dvp

Nevele / Zottegem / Brakel -

Terwijl de meeste Belgen momenteel strijd voeren met de afvallende bladeren, beleefden Maxim Van Ongevalle uit Brakel en Toon Hylebos uit Zottegem de tijd van hun leven tussen de zon, zee en palmbomen in Egypte. Ze maakten deel uit van het Belgische nationale team dat probeerde om de wereldtitel Paramotor Slalom binnen te halen.

Dat de twee – de derde, Cris Claessens uit Hansbeke, viel tijdens de wedstrijd geblesseerd uit – België mochten vertegenwoordigen op een wereldkampioenschap mag geen verrassing zijn, want in het wereldje van het paramotorvliegen zijn ze niet van de minsten. Maxim (39) is Belgisch kampioen en Toon (36) haalde vorige maand het nationale nieuws nadat hij erin was geslaagd drie ganzen te trainen en met zich mee te laten vliegen.

Niveau stijgt

“Het was de derde editie van dit wereldkampioenschap”, legt Toon uit. “Het gaat om een wedstrijd van de Fédération Aéronautique (FAI) die je kan vergelijken met de UCI als het om wielrennen gaat. Vorig jaar slaagden we erin om een plaats in de top 20 te behalen. De sport wordt steeds populairder. Dat betekent dat het niveau stijgt en ook de materialen steeds beter worden.”

Toon en Maxim zijn lid van de club Total Control met 26 actieve piloten uit de Vlaamse Ardennen. “We zien deze wedstrijd als voorbereiding op de World Air Games die in 2020 in Turkije georganiseerd worden”, zegt Maxim. “Dat is een mega multisport-event dat je nog het best kan vergelijken met de Olympische Spelen. We zijn allebei al jaren met onze sport bezig, Toon sinds 2002 en ikzelf sinds 2000. Bij mij is vliegen al van kindsbeen af een echte passie. Het paramotorvliegen met zijn verschillende uitdagende disciplines en competities is mij op het lijf geschreven. Het moet niet bij iedereen koers of voetbal zijn”, lacht hij.

Met voeten in het water

Het parcours in Egypte bevindt zich boven open zee en bestaat uit verschillende pylonen van 8 of 12 meter hoog, waar de deelnemers in zo kort mogelijke tijd tussen moeten vliegen. “Binnen een bepaald parcours kunnen ook extra opdrachten toegevoegd worden, zoals de barefoot-challenge, waarbij piloten 20 meter lang met hun voeten contact moeten maken met het water”, aldus Toon.

“Of de Stabilotouch, waarbij de tip van de vleugel het water moet raken. Het gaat vooral om precisie en snelheid. Het was de bedoeling dat de kwalificatierondes en de finale in een week tijd gevlogen worden, al gooide het weer al meermaals roet in het eten. Na de voorrondes stond ik op de 21ste plaats en Maxim op de 17de. Niet genoeg om ons rechtstreeks te plaatsen voor de finale, maar we werden opgevist via de barrages. Maxim kon via de finale nog een plaats stijgen, ikzelf bleef 21ste in de rangschikking. In de landencompetitie eindigden we 8ste. Hiermee deden we beter dan Nederland en dat was toch een belangrijke doelstelling.”

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio