Meer gevallen van agressie tegen treinpersoneel, NMBS lanceert campagne

Meer gevallen van agressie tegen treinpersoneel, NMBS lanceert campagne

Foto: BELGA

De NMBS lanceert maandag een campagne waarin ze haar reizigers oproept om agressie tegen medewerkers te stoppen. Dat die campagne er nu komt is niet toevallig: de openbaarvervoersmaatschappij registreerde in 2017 fors meer gevallen van agressie tegen trein- en stationspersoneel.

Nadat het aantal agressies sinds 2012 met een derde was gedaald, steeg dat in 2017 opmerkelijk. Op een jaar tijd waren er 1.200 gevallen van agressie, een stijging met 11 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. De meerderheid daarvan, negen op de tien, is gericht tegen de 2.500 treinbegeleiders van de NMBS.

De belangrijkste oorzaak zijn discussies met reizigers die geen geldig vervoersbewijs hebben. In de meeste gevallen gaat het om verbaal geweld, maar vier op de tien gevallen monden uit in fysiek geweld, al dan niet met slagen en verwondingen. Zowel fysiek als mentaal heeft dit een enorme impact op de treinbegeleiders en het stationspersoneel, zegt de NMBS. In 2017 zorgden de agressies in totaal voor zo’n 3.000 dagen arbeidsongeschiktheid.

“Elke vorm van agressie, verbaal of fysiek, tegen onze medewerkers in de stations en treinen is totaal onaanvaardbaar. Zij zijn er net om de reizigers te helpen en te omkaderen, niet om slachtoffer te worden van zinloze agressie. Hun werk verdient respect”, zegt Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS.

Campagne

De NMBS wil de kwalijke evolutie een halt toeroepen en lanceert daarom maandag een campagne waarin ze de reiziger oproept het trein- en stationspersoneel te steunen. Voor de campagne komt er de komende dagen een interactief scherm in vijf stations (Brussel-Noord, Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Charleroi-Zuid en Luik-Guillemins). Op het scherm zijn medewerkers van de vervoersmaatschappij te zien die het slachtoffer waren van geweld. Die zitten achter gebroken glas. Als de reiziger zijn hand op dat scherm plaatst, kan die het gebroken glas herstellen. Bedoeling is dat reizigers dit, onder meer met een selfie, gaan delen op de sociale media met de hashtag #StopAgressieNMBS. Ook via de krant Metro kunnen reizigers hun respect tonen voor de NMBS-medewerkers. De rubriek ‘Kiss & Ride’ verandert daarvoor van 14 tot 21 november van naam en wordt ‘Respect & Ride’.

De NMBS neemt daarnaast preventieve en repressieve maatregelen, die het probleem aanpakken bij de bron. Want de belangrijkste oorzaak van agressies zijn reizigers die geen geldig vervoersbewijs kunnen voorleggen. In 2017 waren er dat bijna 400.000. Om ervoor te zorgen dat reizigers hun tickets eender waar en wanneer kunnen kopen, wil de NMBS ook de online verkoop van treintickets stimuleren. Zo is het sinds kort eenvoudiger om je treinticket te kopen via de NMBS-website of app.

Daarnaast kan de NMBS sinds 1 november dankzij het systeem van administratieve boetes overtreders efficiënter bestraffen. Treinbegeleiders kunnen sindsdien een boete uitschrijven tot 500 euro. Bij niet-betaling dwingt de NMBS dit bedrag af via de gerechtsdeurwaarder.

Meer gevallen van agressie tegen treinpersoneel, NMBS lanceert campagne
Foto: BELGA
Meer gevallen van agressie tegen treinpersoneel, NMBS lanceert campagne
Foto: BELGA
Meer gevallen van agressie tegen treinpersoneel, NMBS lanceert campagne
Foto: BELGA
Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees