Mode

Mickey Mouse wordt 90 jaar: deze merken vieren mee

Mickey Mouse wordt 90 jaar: deze merken vieren mee

Foto: *

Mickey Mouse blaast op zondag 18 november negentig kaarsjes uit. De bekende muis zag het levenslicht in 1928 en Walt Disney bouwde het uit tot een heus merk. De voorbije decennia waren Mickey en zijn vriendinnetje Minnie niet weg te slaan uit allerlei collecties. Voor de negentigste verjaardag zetten veel labels dan ook graag de feestoortjes op. Een overzicht.

Een krokodil en een muis lijken niet meteen de ideale combinatie, maar Lacoste laat de verjaardag van Mickey niet aan zich voorbijgaan. Het Franse modehuis lanceert een exclusieve capsulecollectie en daarin mocht een poloshirt niet ontbreken. Ook Minnie Mouse wordt niet vergeten, zij wordt dit jaar 85. Hoe ze op de items afgebeeld staan? Al tennissend natuurlijk, een verwijzing naar de oorsprong van het Franse merk. 

C&A gooit het over een andere boeg. Zij vieren de verjaardag van Mickey in kerststijl. Denk aan de typische truien, maar ook aan pyjama's, pantoffels, mutsen en handschoenen en onesies om onder de kerstboom te leggen. Ze hebben in de collectie ook de enige echte Mickey- en Minnie-oortjes zitten. Het is eens iets anders dan een hertengewei of maretak.

Juwelenmerk Pandora en Disney vieren samen de verjaardag van Mickey Mouse met een zilveren bedeltje in de vorm de beroemdste muis ter wereld. Daarbij hoort ook het cijfer ‘90’ in 14 karaats goud. Het accessoire is nog tot en met 18 november verkrijgbaar in een beperkte oplage, of zolang de voorraad strekt. Disney-fans kunnen het in huis halen voor 99 euro. 

Clarks brengt een speciale versie uit van de iconische Desert Boots met daarin de al even iconische muis gegraveerd, die helemaal aan het begin van zijn carrière nog werd afgebeeld als Steamboat Willy. De greige schoenen met rode stiksels aan de zool zijn beschikbaar voor mannen, dames en kinderen. 

Het Amerikaanse jeansmerk Levi's dook op zijn beurt in de Disney Animation Archives. Daarna gingen ze met het de tekenaars van de studio aan de slag om een eigenzinnige versie van het bekende Mickey Mouse-figuurtje te creëren. Het resultaat is een collectie van truien, T-shirts, jeansbroeken, twee speciale edities van het bekende trucker jeansjasje en enkele accessoires.  

In het verleden werkte Vans al vaker samen met Disney en dus mocht een verjaardagslijn met Mickey Mouse niet ontbreken. Het skatemerk baseerde zich voor de collectie op elf designs die de hele carrière van Mickey overspannen zoals het debuut van de muis in 1928, maar ook de film 'Fantasia'. Ze worden toegepast op de Vans-klassiekers Sk8-Hi, Old Skool, Slip-On en Authentic.

Nog een horloge nodig nadat je al schoenen en kleding hebt? Nixon pakt uit met een reeks uurwerken waarin Mickey Mouse de cijfers op de klok aanwijst. Daarnaast biedt het enkele rugzakken en portefeuilles aan. Het horlogemerk heeft ook een leuk weetje in petto: het eerste horloge met daarop de muis verscheen al in 1933. 

En natuurlijk heb je ook een koffer nodig om dat alles in te stoppen. Bij het Amerikaanse Samsonite hebben ze voor de verjaardag van Mickey Mouse een reeks koffers, handtassen en rugzakken uitgebracht. Reizen in stijl voor Disneyfans. 

Mag het wat meer high fashion zijn? Dan kun je bij de Nieuw-Zeelandse modeontwerpster Karen Walker terecht. Met haar label gooit ze zich op hangertjes, zonnebrillen, truien, T-shirts, handtassen, totebags en zelfs een kopje en een schoteltje met Mickey erop. Walker staat bekend voor haar kleurrijke designs en die lijn wordt duidelijk doorgetrokken. Goed voor een girly ode aan de muis.

De oude Mickey Mouse nog eens terugzien? Cultlabel Opening Ceremony haalde hem vanonder het stof voor een reeks T-shirts, pins en enkele opvallende mode-items zoals een jas en rokje in faux fur en 'ouderwetse' lange jurken. Voor die laatste items tel je wel al snel enkele honderden euro's neer. Het is trouwens niet de eerste keer dat Opening Ceremony met Disney samenwerkt. Zo organiseerde het ook al een van zijn modeshows in Disneyworld. 

De Spaanse winkelketen Bershka pakt het helemaal anders aan. Daar staat de collectie in het teken van de jaren 90. Heuptasjes, felle kleuren, oversized snits en een typische typografie uit dat decennium waarbij Mickey als merknaam wordt uitgespeeld. Helemaal mee met de laatste trends dus.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees