Nieuwe auto’s roesten weer veel sneller door bezuinigingen bij fabrikanten: dit zijn de grootste moderne roestbakken

Nieuwe auto’s roesten weer veel sneller door bezuinigingen bij fabrikanten: dit zijn de grootste moderne roestbakken

Themabeeld. Foto: ss

Je ziet het geregeld bij oude auto’s: lelijke roestplekken. Door corrosiepreventie is dat bij nieuwe modellen verleden tijd. Toch? Uit een Zweeds rapport blijkt dat het ‘roestspook’ weer opdoemt bij auto’s van bepaalde merken door bezuinigingen.

Zweedse onderzoekers, die al 30 jaar auto’s bekijken, onderzochten met een endoscoop holle ruimtes van de wagens en ontdekten dat er bij bepaalde fabrikanten veel mis is. Zo blijkt dat Duitse automerken hun zaakjes qua roestpreventie goed op orde hebben. Japanners doen het dan weer veel minder. Ook Peugeot, Citroën en Ford behoren tot de zwakkere broeders.

Grootste roestbakken

De onderzoekers bedachten een sterrenclassificatie om aan te geven hoe groot de (mogelijke) roestproblemen bij de automodellen zijn. Vijf sterren is het beste. De drie grootste roestbakken zijn de Japanse Honda Jazz, de Franse Citroën C4 Cactus en de Japanse Nissan Quashquai.

Vijf sterren: Audi A8, Audi A6, Mercedes S-Klasse en Renault Espace.

Vier sterren: Audi A4, BMW 1, Lexus LS 500h, Mercedes A, Opel Insignia, Renault Megane, Seat Arona, VW Golf, VW Passat, VW Tiguan.

Drie sterren: Citroën C3, Dacia Duster, Hyundai i30, Hyundai Ioniq, Jeep Compass, Kia Ceed, Peugeot 308, Skoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40, VW T-Roc

Twee sterren: Citroën C4, Ford Ecosport, Ford Focus, Ford Fiesta, Ford S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf, Nissan Qashqai, Subaru XV.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees