‘Per vergissing’ voor 23,9 miljoen euro aan boetes betaald in 2017: “Sommigen storten het bedrag van hun gas- of elektriciteitsrekening”

‘Per vergissing’ voor 23,9 miljoen euro aan boetes betaald in 2017: “Sommigen storten het bedrag van hun gas- of elektriciteitsrekening”

De FOD Justitie ontving vorig jaar op het speciale rekeningnummer waarop boetes moeten worden betaald 23,9 miljoen euro die niet gekoppeld konden worden aan een openstaande boete. Meestal omdat mensen geen of een verkeerde referentie gebruikten. In plaats van mensen het geld te laten terugvorderen als een vergissing aan het licht komt, gaat de overheid ‘verstrooide’ mensen nu zelf contacteren en terugbetalen.

Christine Tytgat (69) uit Kortrijk betaalde voor ze op vakantie vertrok in mei nog snel een boete van 53 euro. Maar per vergissing vergat ze een komma te plaatsen en schreef ze 5.300 euro over. Zes maanden later wacht ze nog altijd op de 5.247 euro die te ze veel heeft betaald. En ze is niet de enige in dat geval.

“Die manuele aanpassingen worden zo snel mogelijk uitgevoerd”, zegt Edward Landtsheere van de FOD Justitie. “Want dit duurde veel te lang. En het is geen alleenstaand geval. In het verleden zijn er nog al mensen geweest die heel grote bedragen per vergissing hebben overgeschreven en nadien veel te lang op hun centen moesten wachten. Vanaf nu werken we daarom op een andere manier. We draaien de rollen om. Mensen hoeven niet meer te bellen en te schrijven om de vergissing recht te zetten.”

“Als we nu een bedrag gestort krijgen dat niet gekoppeld kan worden aan een openstaande boete, sturen we een brief in drie talen naar de persoon die het geld heeft gestort. Gaat het om een verkeersboete, dan verwijzen we naar onze website www.verkeersboetes.be en vragen we expliciet om de correcte referentie op te geven via een unieke code. Kan het betaalde bedrag binnen de tien dagen niet worden gekoppeld, wordt het automatisch teruggestort. Dat betekent dan wel dat we de boete als onbetaald beschouwen tot wanneer er een correcte betaling met de juiste referentie is gebeurd.”

Verkeerd rekeningnummer

Daarmee wil de FOD Justitie af van de overlast die die foute betalingen met zich meebrengen voor de administratie. “Zonder die referentie weten we niet om welke boete het gaat. Sommigen storten ook per vergissing op een fout rekeningnummer. Ze betalen bijvoorbeeld hun gas- of elektriciteitsrekening op het rekeningnummer van de verkeersboetes. En wellicht omgekeerd. Of ze betalen verschillende boetes die ze nog hadden liggen in één keer en gebruiken bijvoorbeeld het referentienummer van de laatste boete. Ook zo een betaling wordt als ongeldig beschouwd.”

Het nieuwe systeem om mensen zelf te contacteren, is al operationeel. De automatische terugbetaling nog niet. “We zitten hier nog in een testfase omdat we zeker moeten zijn dat het voor honderd procent waterdicht is. Alleszins, maanden wachten om een foutief betaald bedrag terug te krijgen, behoort binnenkort tot het verleden”, verzekert Landtsheere.

Betaal via www.verkeersboete.be

Wie via de website www.verkeersboetes.be zijn boete betaalt, kan zich niet vergissen, benadrukt de FOD Justitie nog. “Op een boete staat een pv-nummer en een unieke code. Wie die gebruikt op de website www.verkeersboetes.be kan zich niet vergissen van bedrag, want dat is op voorhand ingevuld. Er is ook geen gestructureerde mededeling, enkel een knop ‘ik wil betalen’. Zo zijn vergissingen uit den boze”.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees