Colruyt is opnieuw goedkoopste supermarkt (en dat hebben we aan Albert Heijn te danken)

Colruyt is opnieuw goedkoopste supermarkt (en dat hebben we aan Albert Heijn te danken)

Foto: BELGA

Wie zijn winkelkarretje zo goedkoop mogelijk wil volladen, moet nog steeds bij Colruyt zijn. De supermarktketen is volgens het jaarlijkse prijsonderzoek van Test Aankoop opnieuw de goedkoopste. En dat hebben we eigenlijk te danken aan Albert Heijn.

Als kopers een bonte mix van merken, huismerken en witten producten kopen, dan zijn ze het goedkoopst af in Colruyt. Dat is de trend die ook dit jaar zichtbaar is volgens de supermarktenquête van Test Aankoop. Ze baseerden zich daarvoor op de prijzen die de supermarktketens op hun websites plaatsen. Verrassend is het niet, want het is al het tiende jaar op rij dat Colruyt met de titel gaat lopen. Voor hetzelfde karretje zijn de hypermarkten van Carrefour immers zo’n 8 procent duurder dan Colruyt, voor Delhaize is dat zo’n 11 procent. Helemaal onderaan staan Cora en Match, die respectievelijk 15 procent en 18 procent duurder zijn. Makro parkeert zich in de middenmoot, op zo’n 10 procent van Colruyt.

Maar de Belgische supermarkt wordt op de hielen gezeten door Albert Heijn. Dat is duidelijk te zien in onderstaande tabel, die de gemiddelde jaaruitgave per persoon per supermarkt in een handig overzicht giet.

Het verschil met Albert Heijn is klein. Voor wie geen groenten en fruit koopt, is de Nederlandse keten zelfs goedkoper, weet Test Aankoop. “Als we kijken naar de internationale merken, zoals Coca-Cola, Mars en Nutella, zien we dat Albert Heijn vaak goedkoper is dan Colruyt”, bevestigt woordvoerder Simon November.

En dat beseft Colruyt ook. Test Aankoop trekt immers een opvallende conclusie: als een Colruyt in de buurt van een Albert Heijn ligt, dan is die vestiging van Colruyt nog eens drie procent goedkoper. Merken ze dat de prijzen nog lager liggen, dan maken ze vaak gebruik van quantumkortingen (vierde product bijvoorbeeld gratis), wat hen opnieuw de goedkoopste maakt. Een tekenend beeld van de prijzenoorlog die woedt tussen de twee supermarktketens.

Prijzenoorlog op komst

De hete adem van de Nederlandse keten is duidelijk voelbaar. “Als het klopt dat ook Jumbo volgend jaar vestigingen zal openen in ons land, dan zal die race zeker worden voortgezet. 74 procent van de geteste producten bij Jumbo zijn goedkoper dan bij Colruyt. Dan gaan ze nog moeten zakken, want dat is hun businessmodel. Die rode prijs moet de laagste zijn, volgens hun visie”, reageert woordvoerder Simon November aan Het Nieuwsblad Online.

Maar dat is niet alleen maar goed nieuws voor de consumenten. “Lage prijzen zijn enkel voordelig tot op een zekere hoogte. Als er ergens in zo’n spiraal wordt ingeboet, dan is het op het vlak van kwaliteit. Wanneer de prijs zo laag ligt dat boeren bijvoorbeeld geen eerlijke prijs meer krijgen voor hun basisproducten, dan loopt het mis. Dat is een evenwicht dat bewaard moet worden”, aldus November.

Andere winnaar bij huismerken

De winst van Colruyt mag ook genuanceerd worden. Opmerkzame lezers zagen het immers al. In de lijst zijn niet alle winkelketens opgenomen. Giganten Aldi en Lidl vallen uit de boot. Waarom? “Omdat ze niet genoeg nationale en internationale merken hebben om te kunnen vergelijken. Wij maakten pas vergelijkingen vanaf een negentigtal producten per type. Als Lidl het assortiment van merken zou vergroten, dan zou het goed kunnen dat zij hoger scoren dan Colruyt”, legt de woordvoerder uit.

Wanneer je de merkproducten en witte producten achterwege laat in het onderzoek, dan ziet het plaatje er heel anders uit. Bij een vergelijking van huismerken alleen, dan laten de grote discounters Colruyt gemakkelijk achter zich. De gouden medaille is dan voorzien voor Lidl, terwijl Aldi genoegen moet nemen met zilver. Colruyt bungelt dan op de derde plaats, maar is bijna een derde duurder dan Lidl en Aldi.

De meest tevreden klanten

De consumentenorganisatie peilde ook bij zo’n 17.000 abonnees naar hun tevredenheid over hun supermarkt. Bio-Planet scoort daarbij het beste, gevolgd door Okay en Colruyt. Bio-Planet en Okay zijn een onderdeel van de Colruyt-groep.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees