Aanhoudende werken op gewestweg vallen handelaars zwaar: “Onze omzet is met 20 procent gedaald”

De weg is verlaten. Vandaag wordt de bovenlaag aangelegd. Foto: mph

Herentals / Grobbendonk -

Voor de handelaars langs de N13, tussen Herentals en Grobbendonk, komt het einde van anderhalf jaar hinder eindelijk in zicht. De laatste loodjes wegen zwaar door. Deze week is de weg volledig afgesloten voor asfalteringswerken. Daarna volgen nog eens drie weken van eenrichtingsverkeer.

Dinsdagochtend is de aannemer begonnen met de aanleg van de nieuwe asfaltlaag op de Lierseweg in Herentals en de Herentalsesteenweg in Grobbendonk. Tegen vanavond moet het stuk tussen de Lierseweg en de Meirhoevendreef klaar zijn, tegen vrijdagavond het tweede deel van Meirhoevendreef tot de Industrieweg. Op voorwaarde dat regen geen roet in het eten gooit.

Tijdens de werken is er geen doorgaand verkeer toegelaten. De handelaars langs de weg moeten creatief zijn.

Met de fiets

“We hebben onze werknemers hun wagen later parkeren op Wolfstee om vandaar met de fiets tot hier te rijden”, zegt Liesbet Verschoore van machinehandel Verwalt en MLA Fixings. “De winkel is open, maar klanten hebben we uiteraard nog niet gezien. We gaan vanavond wat vroeger sluiten. We wisten dat de baan vroeg of laat volledig afgesloten zou worden, maar amper een week op voorhand wisten we het definitief. Dat gaf ons weinig tijd om alles te regelen.”

“Wat ons wel stoort is dat er na de asfalteringswerken nog eens drie weken eenrichtingsverkeer zal gelden. Klanten moeten omrijden en dat geldt ook voor ons personeel. Grosso modo begroten we het omzetverlies door de werken het voorbije anderhalf jaar op zo’n 20 procent.”

Langs de N13 ligt ook een handvol garages. “We hebben maandag nog wat grotere herstellingen laten binnenkomen waarvoor we ook de onderdelen in huis hadden”, zegt Chris Van Butsele van de Volvo-garage Van Houdt.

Veiligheid arbeiders

“Kleine onderhoudsbeurten hebben we naar een andere datum moeten verschuiven. Het is wat behelpen, zeker omdat de communicatie over wat er precies gaat gebeuren niet altijd eensluidend is.”

De volgende drie weken moeten de laatste afwerkingen gebeuren en daarom wordt het eenrichtingsverkeer, dat al sinds het opstarten van de werf van kracht is, opnieuw ingevoerd. “Dat is onder meer nodig voor de veiligheid van de arbeiders die nog op verschillende plaatsen klussen moeten uitvoeren”, zegt Jef Schoenmaekers van wegbeheerder AWV. “Als we het verkeer terug in twee richtingen laten rijden, kan dat gevaarlijke situaties veroorzaken.”

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio