Dit is een exclusief artikel voor jou.

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >
Corrigeer
Het Nieuwsblad camera closecorrect down facebook gplus nextprevquote share twitter video

Zaakvoerder Gina Miurin is de chantagepraktijken beu. dvk

Restauranthouder doet oproep tegen blackmailing

Sterrenrestaurant Hofke Van Bazel gechanteerd en online afgekraakt

Bazel

-

Drie uur voor het inchecken belde een gast vorige week een tafel én kamer af. Toen duidelijk werd dat het voorschot gedebiteerd zou worden, trok betrokkene in de aanval. Het Hofke Van Bazel zou online gekraakt en beklad worden, dreigde hij.

Het Hofke Van Bazel heeft in 22 jaar een stevige reputatie opgebouwd en kreeg vorige week voor de zesde keer een Michelinster toebedeeld. Maar op sociale media kan die reputatie snel worden beschadigd. Op beoordelingssites kunnen gasten een recensie plaatsen. Op basis van zulke (al dan niet terechte) bevindingen maken mensen soms een keuze om al dan niet naar een bepaald etablissement te gaan.Blijkbaar zijn er ook mensen die op die manier aan chantage doen.

Kraken en bekladden

“U bent een schande en we zullen u op sociale media kraken en bekladden”, kreeg Gina Miurin van Hofke Van Bazel vorige week te horen van een gast die de geboekte tafel én kamer (met een waarde van 500 euro) drie uur voor check-in annuleerde. “De persoon belde ons op om de kamer te annuleren wegens ziekte”, zegt Gina. “Omdat we die kamer die avond niet meer kunnen invullen en omdat de algemene voorwaarden dat zo bepalen, moeten we het voorschotbedrag debiteren. Toen dat duidelijk was, werd de gast heel boos en dreigde hij met acties op sociale media. Dat is pure chantage.”Ze wil zich daartegen beter kunnen wapenen. Ze doet een oproep aan restauranthouders om zich te verenigen tegen blackmailing.

Bal aan het rollen

“Meningen moeten kunnen, hoe kritisch ze ook zijn. Maar hier gaat het niet om een mening, maar een bedreiging. Als er een forum of een middel zou bestaan waar horeca-uitbaters zich kunnen verenigen, kunnen we zulke problemen blootleggen. Vooral jonge restauranthouders zijn vatbaar voor deze praktijken maar ze mogen zich niet laten intimideren”, bezweert ze.Het Hofke Van Bazel heeft al veel steunbetuigingen gekregen en ook de voorzitter van Horeca Vlaanderen stak een hart onder de riem. “Hij vindt het fantastisch dat we dit probleem aankaarten en de bal doen rollen”, aldus Gina Miurin.

Gina Miurin Zaakvoerder “Als er een forum zou bestaan waar horeca-uitbaters zich kunnen verenigen, zoudenwe sterker staan”

Het Hofke van Bazel heeft een stevige reputatie. dvk

Het beste van Enkel voor abonnees