Dries en Lieve hebben al 15 mensen in dienst Tegen jaareinde komt eigen gin op de markt

Geen café, geen taverne, en toch is deze zaak met 130 plaatsen te klein

Lieve en Dries van De Ton: “We proberen constant te vernieuwen en letten ook op kleine details. De klanten houden daarvan.” Foto: evb

Haacht -

Dries l'heureux (41) en Lieve Magdeleyns (40) zetten nog geen jaar geleden een stap in het duister en heropenden café De Ton. Intussen groeide de zaak uit tot dé ontmoetingsplaats voor jong en oud.

Dries en Lieve noemen De Ton geen café, geen taverne maar iets tussenin. “We zochten iets wat we in andere dorpen niet vonden, wel in steden. Daarom werd het een atypische zaak. Geen bruine kroeg maar ook geen jeugdhuis. Werkelijk iedereen komt hier over de vloer”, zegt Dries.

“Elke eerste zaterdag van de maand houden we een thema-avond, volgende zaterdag is dat rond Sinterklaas. Een dag bestaat bij ons doorgaans uit vier delen: de ochtend, de middag, de avond en de nachtshift.”

Lieve geeft toe dat het beroep best zwaar is: “Misschien hebben we een beetje onderschat, maar we houden ervan, ook al slapen we doorgaans maar drie tot vier uren per nacht. Op maandag en dinsdag zijn we gesloten, die rust hebben we nodig.”

De wekelijkse markt op woensdag brengt altijd veel volk op de been. “Maar eigenlijk is het hier altijd druk. De meeste cafés zijn blij met dertig mensen in de zaak, bij ons is dat weinig.”

Intussen heeft het koppel vijftien mensen in dienst. “Dat zijn uiteraard niet allemaal vaste werkkrachten. Ook studenten en poetspersoneel rekenen we daarbij. Het moet wel, het gaat hier in een rotvaart vooruit. We verkopen niet alleen vlotjes bier, maar liefst dubbel zo veel als in 2017, maar ook cocktails en honderden koffies per dag.”

Grote ontmoetingsplaats

“Het is hier een grote ontmoetingsplaats. Terras inbegrepen hebben we ruimte voor 130 mensen en vaak is er volk te veel. Tijdens het WK voetbal, bijvoorbeeld. We richtten de zaak toen sfeervol in, de mensen konden live naar de matchen kijken met telkens een boordevol café en veel sfeer tot gevolg”, aldus nog de cafébaas.

Voor altijd

Tegen het einde van het jaar lanceert De Ton haar eerste gin. Die heet Per Sempre, Italiaans voor ‘voor altijd’. Die lanceren we om onze eerste verjaardag te vieren. Hij zal alleen in onze zaak verkrijgbaar zijn. We zijn zelf gek van gin. Naast bier, koffie en frisdrank is het misschien wel de bestverkopende drank. Een horecazaak die een gin op de markt brengt, is trouwens vrij uniek.”

“Zo proberen we constant te vernieuwen en letten ook op kleine details. Daar houden de klanten van. We hebben ook al eigen De Ton-bierglas.”

“Ik ben vooral blij dat we in ons opzet zijn geslaagd: meer leven brengen in het centrum van Haacht. De parkeerplaatsen in de buurt zijn tijdens onze openingsuren meestal volzet. Ons cliënteel komt bovendien niet alleen uit Haacht, maar ook uit Boortmeerbeek, Kampenhout en Keerbergen.”

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio