Zetten Heineken en Shell Nederland mee op de F1-kalender?

Zetten Heineken en Shell Nederland mee op de F1-kalender?

Max Verstappen met in de achtergrond het logo van Heineken Foto: Red Bull Racing

Keert Nederland terug op de F1-kalender? Die vraag stellen we ons steeds nadrukkelijker nu er openlijk vanuit de Formule 1 interesse is voor een eventuele F1-race in Zandvoort. Grote vraag is echter of het budget rond wordt gekregen en daarvoor is naar verluidt zo'n 30 miljoen euro nodig.

Nee, om de Formule 1 terug naar Nederland te krijgen zal er niet op een grote bijdrage van de overheden in Nederland moeten gerekend worden. Er wordt eerder naar de grote Nederlandse multinationals gekeken. 

Aan Nederlandse bedrijven die zich nu reeds op de ene of de andere manier aan de Formule 1 verbonden hebben immers geen gebrek: Ziggo, Jumbo, Exact, Randstad, Heineken en Shell. Al lijkt het vooral van die laatste twee te moeten komen.

Ziggo mag dan wel mee een petitie opgestart hebben om de Formule 1 terug naar Nederland te krijgen, verder dan dat zal het zich waarschijnlijk niet wagen. Jumbo en Exact zouden ook geen miljoenen willen uitgeven dus blijven vooral Heineken en Shell over.

"Als wereldwijd sponsor van de Formule 1, Nederlands bedrijf en fans van Max Verstappen, zou Heineken het heerlijk vinden als er na al die jaren weer een Formule 1 race in Nederland wordt gereden," aldus John-Paul Schuirink, wereldwijd directeur communicatie, tegenover het Nederlandse AD. "We zouden een Formule 1 race in Nederland zeker verwelkomen."

Daarnaast zou ook Shell interesse tonen om de Formule 1 naar Nederland te krijgen. Shell is al jarenlang actief in de Formule 1, vooral via haar samenwerking met Ferrari, maar als Brits-Nederlands bedrijf zou het haar steentje willen bijdragen. Daarnaast kondigde Shell afgelopen zomer aan dat het drie jaar langer sponsor is van het circuit van Zandvoort, uitgerekend. het circuit waar een Nederlandse F1-race zou moeten doorgaan.

Het mag duidelijk zijn, de terugkeer van Nederland op de F1-kalender lijkt steeds concreter te worden, al belooft het nu vooral een kwestie van de  nodige financiën bij elkaar krijgen te worden.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Corrigeer