Mode

"Meer dan tachtig procent van shoppers koopt kleren die ze nooit dragen"

"Meer dan tachtig procent van shoppers koopt kleren die ze nooit dragen"

Foto: Shutterstock

Hoewel er steeds meer bewustzijn wordt gecreëerd rond de impact van de mode-industrie op het milieu, blijven we massaal kleding kopen in grote zogenaamde fast fashion winkelketens. Zo'n 83 procent van de jonge shoppers geeft zelfs toe stuks te kopen die ze niet dragen. Dat blijkt uit een nieuw Brits onderzoek.

Bij de Londense Fashion Retail Academy wilden ze wel eens te weten komen hoe het gesteld is met de Britse jongeren en hun visie op shoppen en duurzaamheid. Niet al te best, bleek uiteindelijk. Zo'n 83 procent van de 2.000 bevraagde jongeren tussen 18 en 35 jaar gaf aan soms kleren te kopen die ze nooit droegen.

Zo'n 61 procent had daarnaast helemaal geen interesse in het kopen van goed gemaakte, duurzame kleding. Zeker niet als die kleding ook nog eens duurder is. Amper 33 procent was bereid vijf pond (5,6 euro) meer te betalen voor een kwalitatiever stuk. Zo'n 35 procent stond ook niet open voor tweedehandskleding.

Op lange termijn

CEO Lee Lucas wil na het zien van die resultaten nog eens benadrukken dat het belangrijk is om te investeren in duurzame labels. "Duurzame kleding wordt steeds toegankelijker en als consumenten bereid zijn om nu extra te betalen voor hun artikelen, kunnen ze op de lange termijn echt profiteren van de voordelen", zegt hij. 

Hoewel het gaat om Britse jongeren, doen ook de Belgen het niet al te best. Uit een eerder onderzoek van Movinga was al duidelijk geworden dat we zo'n 88 procent van de inhoud van onze kleerkast nooit aantrekken. 

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees