Klucht over de familie Goetgebuer verhuist van televisie (opnieuw) naar het theater: “Dit stuk heeft geen bloot nodig”

De klucht ‘Ten Huize Goetgebeur’ was succesvol op televisie. Foto: Foto’s Peter De Kemel/Jan Vens

Gent / Deinze -

Ze zijn terug: Gordula en haar drie broers Belzemien, ­Coben en Constant Goetgebuer. Ze hebben op de oever van de Leie een boerderij en zien hun rustige leven omslaan door de komst van hun jonge nichtje Leontine uit Parijs.

Peter De Kemel, auteur, acteur, regisseur, decorontwerper en producer van de toneelproductie Ten Huize Goetgebeur moet niet lang zoeken naar de reden van het blijvende succes van het verhaal van drie broers, een oerconservatieve zus en een frivool nichtje uit Parijs. “Nostalgie en eenvoud. Dit verhaal is zo eenvoudig, dat het vanzelf grappig wordt”, zegt De Kemel, de auteur uit Deinze die tal van stukken schreef die zich afspelen rond de Leie.

De Kemel, die een grote bewondering heeft voor streekgenoot Cyriel Buysse, bewerkte in 1995 de amper 43 pagina’s tellende novelle Lente van Buysse tot een ­theaterstuk. Tien jaar later herwerkte hij dezelfde novelle tot een langspeelfilm. Die kwam niet enkel op AVS en Eclips TV maar werd ook in tal van zalen vertoond. Er kwamen twee sequels.

Geen Leie(landschap)

Naar aanleiding van 30 jaar AVS maakte Peter De Kemel een nieuwe theaterbewerking van Ten Huize Goetgebuer.

“Uiteraard niet met de acteurs uit de films van destijds, want hun leeftijd varieert nu van 77 tot 84 jaar” zegt De Kemel lachend. “En ook het prachtige Leielandschap en de Leie zelf ontbreken uiteraard op het toneel. Maar ik zweer u: in de dialogen wordt dat landschap zo mooi en lyrisch omschreven, dat de toeschouwers de Leie voor ogen zullen hebben. We hebben hard aan het decor gewerkt: een groot decor, waarin zowel de woon­kamer-keuken als de slaapkamer van Leontientje is verwerkt.”

Peter De Kemel vertelt het op de zittribune van zaal Scala op de Dendermondsesteenweg, waar Ten Huize Goetgebuer morgen in première gaat. In februari zijn er ook voorstellingen in Deinze.

Dat de Leie en het landschap niet in beeld komen, tot daaraan toe. Maar hoe vertaalt de regisseur de pikante zwemscène van het Parijse nichtje Leontine in de theaterversie? “Dit stuk heeft geen blootscène nodig”, aldus De Kemel. “Maar de zwemscène zit er wel degelijk in. Leontientje moet na haar zwempartij tenslotte de boerderij opnieuw binnenkomen. De rest laat ik over aan de fantasie van de toeschouwer.

‘Ten Huize Goetgebuer.’ Van donderdag 6 tot en met zondag 9 december. www.scalaplatform.be

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio