Vakantie

Britse YouTube-ster maakt onbetaalbare reclame: “I bloody love Bruges”

YouTube-ster Zoe Sugg at een wafel in Brugge en deelde dat met haar volgers. Onbetaalbare reclame, geeft de stad toe. Foto: instagram

Brugge -

Zoe Sugg, een bekende Britse videoblogster, heeft Brugge flink wat reclame bezorgd. Drie video's over haar bezoek aan Brugge werden op een paar dagen tijd samen liefst 1,8 miljoen keer aangeklikt.

Wafels smullen, de historische binnenstad verkennen, bier proeven en chocolade inslaan: duizenden toeristen die Brugge dagelijks overspoelen, doen het allemaal, maar één van hen heeft horden fans die de voorbije dagen hebben meegekeken.

(Lees verder onder de video)

De Britse Zoe Sugg mag in België dan maar weinig belletjes doen rinkelen, in haar thuisland geldt ze al jaren als een van de populairste videobloggers. En zo werden ook haar drie video's over Brugge, die twintig minuten tot een halfuur duren, de voorbije drie dagen op haar YouTube-videokanaal massaal bekeken: de eerste 780.000 keer, de meest recente 400.000.

Complimentjes

En de kijkers kregen bijna uitsluitend complimentjes te horen over Brugge, zijn lokale specialiteiten en de kerstsfeer die er dezer dagen heerst. I bloody love Bruges, it's amazing, zoals ze het zelf samenvat. Ook op het sociale fotonetwerk Instagram, waarop Zoe Sugg 11 miljoen volgers heeft, deelde ze beelden uit Brugge.

“Niet onderschatten”

Reclame die ze graag zien in Brugge en in het bijzonder op de kerstmarkt, waar de vlogster zich een paar dagen geleden nog aan een spelletje nagelen waagde. “We investeren zelf heel wat in sociale media en vorig jaar lieten we zélf een vlogger onze kerstmarkt in beeld brengen. Maar voor deze video's hebben we dus niet betaald”, zegt Piet Vanderyse, voorzitter van het Brugs Handelscentrum, dat de kerstmarkt organiseert. “Het belang van dit soort reclame mogen we niet onderschatten.”

“Dit is inderdaad mooie reclame”, zegt ook burgemeester Renaat Landuyt (SP.A), die erop wijst dat de stad zelf ook al langer investeert in gelijkaardige promotie via sociale media. “Toerisme Brugge zet volop in op sociale media en contacten met vloggers. De Triënnale was hierin een katalysator.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S