“Haal auto’s eraf, het kan”: onderzoek doet ingrijpende suggesties voor druk viaduct

“Haal auto’s eraf, het kan”: onderzoek doet ingrijpende suggesties voor druk viaduct

Foto: fvv

Gent -

In elke richting kan één rijstrook weg op de fly-over. Er is een overcapaciteit. Daarna kunnen op korte termijn de auto’s er helemaal af en is er ruimte voor een shuttle tussen het UZ en de Zuid. Dat zegt een nieuw onderzoek, waarin ingrijpende suggesties worden gedaan voor de toekomst van de fly-over aan de Zuid in Gent.

Haal eerst in elke richting een rijstrook voor auto’s weg op de fly-over. Dat is mogelijk. Er is een overcapaciteit van 54 procent. Haal daarna binnen de zes jaar auto’s helemaal weg van de fly-over, leg op het viaduct een shuttledienst in tussen het UZ en de Zuid en maak de helft van het bouwwerk vrij voor evenementen."

Verleg ondertussen het verkeer van de Gustaaf Callierlaan naar de Zuidparklaan, bouw enkele park-and-rides bij en begin te experimenteren met ateliers en tijdelijke plekken onder het viaduct.

Dat zijn in grote lijnen de suggesties van een grootschalig onderzoek naar de opties voor de toekomst van de fly-over van de B401 aan de Zuid. Een groep architecten en studiebureaus onderzochten voor de Stad de opties met de fly-over. Hun conclusies werden vrijdag bekendgemaakt.

Overgedimensioneerde autoinfrastructuur

“Dit is nog geen beslist beleid”, wordt benadrukt bij de Stad Gent. “Het gaat om een doordachte en gedragen visie, waarmee het overleg met de verschillende overheden aangegaan kan worden om tot een haalbare en realistische aanpak over te gaan.”

De rode draad doorheen het onderzoek is dat autoverkeer een “overgedimensioneerde infrastructuur” heeft. Lees: de auto neemt veel te veel plaats in in de omgeving. Zo heeft een automobilist die vanuit de Zuiderpoortparking komt “maar liefst 4 mogelijkheden om richting Antwerpen te rijden”, stipt het onderzoek aan.

Het onderzoek doet een reeks suggesties om dat te veranderen, op korte, middellange en lange termijn.

Autovrij viaduct

“Op korte termijn (tussen nu en zes jaar verder) wordt gestreefd naar het volledig autovrij maken van het centrale gedeelte van het viaduct”, klinkt het in het onderzoek. “Om het autoverkeer binnen de R40 te verminderen moeten het aantal rijstroken worden verminderd en de kruispunten geoptimaliseerd.”

Dat kan, toont het onderzoek. “De bestaande capaciteit op het centraal deel van het viaduct B401 (de fly-over) tussen het Acht Mei-Plein en de Sint-Lievenspoort is 2.200 p.a.e./uur (personenauto-equivalenten). Op dit moment zijn de intensiteiten daar beperkt tot 1.010 p.a.e./ uur richting centrum in de ochtendspits. Dat is een overcapaciteit van 54%. Het reduceren tot één rijstrook per richting op de centrale fly-over is dus mogelijk.”

De aanbeveling klinkt zo: “Op het viaduct wordt telkens één rijvak per richting niet langer ingezet voor wagens. Het centrale viaduct wordt ook op evenementbasis volledig afgesloten. Dit gebeurt nu al jaarlijks (Gent Autovrij, Fly-over), maar de frequentie wordt opgedreven.”

Minder rijvakken

Er worden nog andere ingrijpende suggesties gedaan in de omgeving van de fly-over, zoals het aantal baanvakken op de Franklin Rooseveltlaan en Gustaaf Callierlaan terugbrengen. “Hierdoor ontstaat ruimte om de voetpaden te verbreden en te combineren met nieuwe bomenrijen, plantvakken of terrassen.”

“Door in het laatste stuk van de G. Callierlaan (aan de Sint-Lievenspoort) de rijstrook te versmallen en langsparkeren te introduceren, ontstaat ruimte voor volwaardige voet- en fietspaden. In de parkeerstrook kunnen bomen worden geïntroduceerd.”

Aan het E3-plein kan de ‘Bellevue-verbinding’ geknipt worden, dat is de doorgang onder de fly-over tussen Ledeberg en het rond punt aan de Bellevuekaai. “Een reductie in het aantal verbindingen vergroot de leesbaarheid en geeft ruimte voor groen en ontharding. Terwijl de appartementsblokken bereikbaar blijven, via Ijzerweglaan en G.Crommenlaan, worden de voorruimte van het E3plein en de restruimte onder het viaduct verbonden tot één grote groenstructuur.”

Park-and-rides

Maar dan moet er wel genoeg worden geïnvesteerd in “kwalitatieve netwerken voor zacht verkeer en alternatieve vervoersmodi”, klinkt het. Er moeten extra “grootschalige” park-and-rides komen die autoverkeer van de autostrades opvangen voor het de stad binnenrijdt.

“Om te kunnen inspelen op de diverse oorsprongen en bestemmingen, wordt voorgesteld om met meerdere, eventueel kleinere P&R-gebouwen in de corridor van de B401 te werken”, zegt het onderzoek. Aan de Speurder in Ledeberg is de bouw van een nieuwe park-and-ride met 500 plaatsen al begonnen dit jaar.

“Haal auto’s eraf, het kan”: onderzoek doet ingrijpende suggesties voor druk viaduct

Geen tunnel

Nog een opvallende conclusie uit het onderzoek: een tunnel die de autostrades E40 en E17 zou verbinden met de parking onder de Zuid wordt in het onderzoek afgedaan als een slecht idee. “De kostprijs en de impact ervan staan niet in verhouding tot het verkeer dat erdoor zou rijden. Het zuigt ook auto’s naar de stad.”

Of het Gentse stadsbestuur met deze aanbevelingen effectief verdergaat, is een beslissing voor de ploeg van de nieuwe burgemeester, Mathias De Clercq. De conclusies laten wel zien in welke richting de fly-over kan evolueren.

Zo klonk het in de coalitie-nota: “In het kader van het herdenken van de B401 creëren we een nieuw portaal tot Gent met een snelle en performante shuttleverbinding in de oksel van de E17 en de B401.”

Dit besluit het stadsbestuur vrijdag in een persbericht: “Het viaduct zou geleidelijk aan minder autoverkeer verwerken, waardoor het ook even geleidelijk aan buiten gebruik kan worden genomen: eerst het centrale deel in het zuidpark, later ook de zijarmen ter hoogte van Ledeberg.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees