Pakjesperiode maakt het online oplichters makkelijker: “Kijk goed naar het mailadres”

Mails zijn quasi foutloos en vooral: nu sluiten ze aan op het seizoen

Pakjesperiode maakt het online oplichters makkelijker: “Kijk goed naar het mailadres”

Het logo van Bpost klopt, de postbode op de foto lacht vertrouwd, het ‘track & trace’-jargon komt terug, zelfs de knoppen naar sociale media-accounts en één om ‘uit te schrijven’ van de mailing zijn opgenomen in een bericht dat de afgelopen weken in mailboxen terechtkwam. Het ­Nederlands erin is praktisch vlekkeloos: “Beste klant, onze pakketbezorger heeft geprobeerd een pakket bij u af te leveren. Het adres wat bij ons staat genoteerd, is helaas een niet bestaand adres. (...) Wij verzoeken u vriendelijk om de volgende stappen te ondernemen.”

Meer dan vroeger moet u fris uitgeslapen zijn om élke phishingmail uit uw mailbox te vissen. Met zulke mails proberen criminelen u allerlei gegevens te ontfutselen: van kredietkaart- over geboortedata ...

Het beste van Enkel voor abonnees