Wellness ontruimd nadat droogkast vuur vat: “Even vreesde ik het ergste”

Wellness ontruimd nadat droogkast vuur vat: “Even vreesde ik het ergste”

De droogmachine vatte vuur, wat vooral rookoverlast veroorzaakte. Alle aanwezigen werden geëvacueerd. Foto: bfr

Roeselare -

Een droogkast veroorzaakte donderdagmiddag een brand bij wellness Aquabello in de Oude Diksmuidsestraat. De uitbaatster en een medewerkster werden naar het ziekenhuis gebracht omdat ze rook hadden ingeademd. De schade bleef beperkt.

De uitbaters merkten de brand op doordat rond 11.30 uur plots het brandalarm af ging. “Ik was in Oostende voor mijn werk als schrijnwerker toen ik plots een telefoon kreeg van de meldkamer dat er brand was”, zegt uitbater Dieter Vuylsteke. “Ik belde naar mijn vrouw die in de wellness aan de slag was, maar kon niemand bereiken. Toen ik via mijn gsm naar de camera’s keek, zag ik dat mijn schrijnwerkerij vol hing met zwarte rook.”

Gasten geëvacueerd

Dieter verwittigde een schilder die kort voordien bij hem aan het werk was. Die keerde terug om het vuur proberen te blussen. De brand situeerde zich in een technische ruimte in de schrijnwerkerij, waar de professionele droog- en wasmachine van het wellnesscentrum staan om badjassen en handdoeken te wassen en drogen. “De droogmachine was in brand gevlogen”, zegt Dieter. “Gelukkig werkt de ruimte vuurvertragend. Doordat de schilder de goede reflex had om de deur dicht te gooien, bleef de brand beperkt. Anders waren de vlammen overgeslagen naar het gestapelde hout in mijn atelier en was mijn schrijnwerkerij volledig weg.”

De brandweer was net op tijd om het vuur in de kiem te smoren. De technische ruimte was uitgebrand en de was- en droogmachine waren verloren, maar verder was er geen schade. In de privé-wellness waren in twee units gasten aanwezig. Zij werden uit voorzorg geëvacueerd, maar van de brand zelf hadden ze niets gemerkt. “Ze mogen op een later tijdstip op onze kosten eens terugkeren”, zegt Dieter. “Ook ’s middags moest ik enkele afspraken annuleren. De bedoeling was om ’s avonds weer open te doen.”

Nathalie Desimpel, de vrouw van Dieter, en een medewerkster hadden nog geprobeerd het vuur te blussen. Zij raakten bevangen door de pikzwarte rook en werden ter controle overgebracht naar het ziekenhuis. Rond 16 uur mochten ze weer huiswaarts keren.

Privéwoning uitgebrand

Voor Dieter en zijn vrouw brengt de brand nare herinneringen naar boven. Negen jaar geleden maakte hij ook al een brand mee. “Toen was het veel erger en brandde heel mijn privéwoonst uit. Een brandweerman die toen aanwezig was, was er vandaag ook weer bij en herinnerde het zich nog goed. Toen ik de rook op de camera’s zag, vreesde ik weer het ergste, maar het is gelukkig niet zo ver gekomen”, zegt Dieter, die meteen een nieuwe droogmachine ging halen.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio