“Mijn leven is een hel geworden”: terugbetaling pijnbestrijder plots geschrapt door overheid

“Mijn leven is een hel geworden”: terugbetaling pijnbestrijder plots geschrapt door overheid

Daniëlle Claes verzachtte de chronische pijn aan haar onderbeen met een neurostimulator. “Ik begrijp dat de centen tellen bij zo’n duur toestel, maar voor mij maakt dat wel het verschil tussen leefbaar en onleefbaar.” Foto: Raymond Lemmens

Het is een klein toestelletje dat aan de onderrug wordt ingeplant, maar voor pijnpatiënten kan het een wereld van verschil maken. Een neurostimulator onderdrukt de pijn én maakt hun leven draaglijker. Alleen zijn de terugbetalingsregels sinds vorig jaar veranderd, en komen velen niet meer in aanmerking. Zelfs pa­tiënten die het jarenlang wél hebben gehad. “Mijn leven is een hel geworden sindsdien.”

astgekluisterd aan een ziekenhuisbed in de living, 24 pillen per dag, en sinds kort ook geen enkel perspectief meer. Marianne Voet (59), die met haar man in Lievegem (Oost-Vlaanderen) woont, had gehoopt dat het nooit zover zou komen. Toen ze nog als bejaardenhelpster werkte, had ze al veel gesukkeld met haar rug. En ze was ook meerdere keren geopereerd. Maar ze kreeg de pijn pas sinds 2002 min of meer onder controle. Toen had ze een neurostimulator ingeplant gekregen. Een toestelletje ter grootte van een stopwatch dat de pijn vanuit de onderrug via de zenuwen onderdrukt. Zoals een pijnpomp, maar dan met stralingen in de plaats van vloeistof.

“Begin 2017 heeft ze nog een nieuwe neurostimulator gekregen”, zegt haar man Christian Bekaert (67). “Een nieuw toestel, met een nieuwe batterij die minder lang zou meegaan. We wisten dat het na bijna twee jaar, begin december, zover zou zijn.”

Alleen, wat het echtpaar niet wist, is dat sinds begin vorig jaar de regels voor de terugbetaling van neurostimulatoren zijn veranderd. Door een strengere selectie valt Marianne nu uit de boot. Neurostimulatoren zijn dure apparaten, en volgens het Riziv was er te weinig wetenschappelijk bewijs dat ze voldoende meerwaarde bieden.

Zelfmoordlijn gebeld

In het geval van Marianne Voet was de meerwaarde nochtans heel groot. “De eindejaarsperiode was de hel”, zegt Christian. “Mijn vrouw heeft voortdurend pijn, ze kan haar bed niet meer uit. Het was zelfs zo erg dat ze op een bepaald moment zei dat ze liever uit het leven wilde stappen. We hebben toen de Zelfmoordlijn gebeld, die ons aanraadde om opnieuw met de dokter te praten.”

In het Gentse ziekenhuis Maria Middelares, waar Marianne in behandeling was, kregen ze geen antwoorden meer. “De regels zijn veranderd, dat was het enige wat we te horen kregen.” Al veranderde dat vrijdag wel nog een beetje, nadat onze krant het ziekenhuis had gecontacteerd. Begin volgende week mag Marianne alsnog op gesprek. Maar dat zal aan de grond van de zaak niks veranderen.

Het Riziv, de overheidsdienst die instaat voor de terugbetalingen, bevestigt dat “de reglementering betreffende de terugbetaling van neurostimulatoren” op 1 januari 2018 is veranderd, zowel voor nieuwe toestellen als voor de vervanging van de bestaande. Dat is gebeurd “op basis van klinische en wetenschappelijke bewijzen die momenteel voorhanden zijn en de geboden meerwaarde”.

“Dat heb ik ook te horen gekregen”, zegt Daniëlle Claes (43) uit Heusden-Zolder. Ook zij had jarenlang een neurostimulator, maar ook zij krijgt geen nieuwe meer. “Toen mijn batterij leeg was, kreeg ik te horen dat de meerwaarde van zo’n toestel te klein is. Ik begrijp wel dat de centen tellen bij zo’n duur toestel – het gaat om meer dan 10.000 euro – maar voor mij maakt dat wel het verschil tussen leefbaar en onleefbaar.”

Daniëlle heeft chronische pijn aan haar onderbeen. Net als Marianne gaat zij door een hel sinds ze geen neurostimulator meer heeft. “Ik neem heel veel pillen”, zegt ze. “Ik ben zelfs al in het ­ziekenhuis opgenomen om af te kicken van de morfine... Ik weet echt niet hoe het nu verder moet.”

De Block wijkt niet

Hoeveel patiënten momenteel met zo’n stimulator rondlopen, is niet duidelijk. Net zoals niet bekend is hoeveel van hen uit de boot vallen zodra hun apparaat vervangen moet worden.

Minister van Sociale Zaken Maggie De Block (Open VLD) heeft in ieder geval geen plannen om de regels te veranderen. “De terugbetaling is gebaseerd op wetenschappelijke argumenten”, laat haar woordvoerder weten. “Het Riziv maakt een afweging en geeft een advies. Het is niet de gewoonte dat de politiek dat in twijfel gaat trekken.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees