FOTO/VIDEO. Zebra brengt hulde aan pioniers van de videokunst

Nu we op onze smartphone 3D-games spelen tegen spelers die zich aan de andere kant van de wereldbol bevinden, kijkt een mens nergens meer van op. Maar in kunstcentrum Zebra loopt een tentoonstelling die hulde brengt aan de pioniers van de videokunst. We spreken dan over de tweede helft van de jaren zestig. Toen ontstond een generatie kunstenaars die in de nieuwe technologie van de videokunst mogelijkheden zagen om een kunstzinnige boodschap te verspreiden.

De Koreaan Nam June Paik is er één van, en van hem is er nogal wat werk te zien. Hij combineerde video met muziek en performances. 

Zo beeldde hij de Oostenrijkse componist Shubert uit in een installatie met 9 oude buizenradio's, een oude grammofoonspeaker en 3 monitoren. Dat leverde meteen het affichebeeld van de tentoonstelling op. Nog spectaculairder is een gigantische kroonluchter van 4 meter hoog en bijna 2 meter breed, die gemaakt is met 38 beeldschermen. Het is de eerste keer dat de Videokroonluchter buiten Korea getoond wordt.

De tentoonstelling heeft ook aandacht voor videokunstenaars van een latere generatie uit de jaren 90 en toont zowel installaties, videofilms, sculpturen, als archiefdocumenten en technologisch materiaal waarmee de pioniers toen werkten. 

Eén van de merkwaardige videos toont de 'ontmanteling' van de eerste versie van de Hitchcockfilm The Man Who Knew Too Much. Sliders_Lab toont de film in 696 afzonderlijke shots die at random tegeijk over het scherm schuiven. Daardoor wordt de film opgedeeld in talloze kleine scènes die elk een deeltje van het verhaal vertellen, maar chronologisch niet kloppen en daardoor niet veel met elkaar te maken lijken te hebben.

Update_7 Mémoires Vives. Nog tot 10 maart in Zebra, Zebrastraat. Telkens van woensdag tot en met zondag, van 14 tot 18 uur.

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio