Saaiste Super Bowl ooit, gelukkig waren de reclamespotjes en de muziek wél leuk (en was er niets van de controverse te merken)

Saaiste Super Bowl ooit, gelukkig waren de reclamespotjes en de muziek wél leuk (en was er niets van de controverse te merken)

Adam Levine stripte tijdens zijn optreden laagje na laagje. Foto: AFP

De New England Patriots hebben de 53ste Super Bowl gewonnen met de laagste score in de geschiedenis (13-3) na voor het eerst ooit drie ‘quarters’ zonder touchdown. Historisch saai dus, maar gelukkig konden de spectaculaire halftime show en de vele ludieke reclamespotjes de boel naar goede gewoonte opleuken. Van de controverse ronde het optreden van Maroon 5 was niets te merken. Op het podium, weliswaar.

LEES OOK. New England Patriots verslaan Los Angeles Rams in Super Bowl met laagste score ooit, record voor legende Tom Brady

Maroon 5 verzorgde de halftime show met een medley aan hits vanop een podium in de vorm van een M en met een indrukwekkende lichtshow. Frontman Adam Levine leidde de groep, zonder af te wijken van het script, doorheen de vele hits zoals “This Love”, “Moves Like Jagger”, maar ook “Sugar” en “She Will Be Loved.” Levine trok tussen de nummers door steeds meer laagjes kleding af, tot hij in bloot bovenlijf met zijn vele tattoos kon pronken.

Saaiste Super Bowl ooit, gelukkig waren de reclamespotjes en de muziek wél leuk (en was er niets van de controverse te merken)
Foto: AP

Opvallend: de Amerikaanse popgroep verzorgde de show zonder enige verwijzing naar de controverse rond het optreden van de band tijdens het evenement. De deelname van een hoofdzakelijk blanke band in Atlanta (een van de hoofdsteden van de zwarte muziek) zorgde vooraf nog voor protest, ook bij heel wat andere artiesten. Er circuleerde een petitie die de groep vroeg om de uitnodiging af te slaan, uit respect voor de American football-speler Colin Kaepernick. Kaepernick knielde als speler van San Francisco 49ers in 2016 voor het eerst tijdens het volkslied als protest tegen politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. Die protestactie herhaalde hij sindsdien elke wedstrijd. De actie kreeg ook navolging van andere spelers. Het leverde Kaepernick veel kritiek op, onder andere van de Amerikaanse president Donald Trump die de speler een gebrek aan patriottisme verweet. Sinds begin 2017 zit Kaepernick zonder werk. Hij heeft de American football-bond NFL aangeklaagd omdat die hem op een zwarte lijst zou hebben gezet. Fontman Levine weigerde echter toe te geven aan de druk en zei de kritiek te hebben verwacht, maar de muziek voor zichzelf te willen laten spreken.

Saaiste Super Bowl ooit, gelukkig waren de reclamespotjes en de muziek wél leuk (en was er niets van de controverse te merken)
Big Boi was beter gekleed voor het weer. Foto: AFP

Rapper Big Boi, die in een oldtimer kwam aangereden en een uit de kluiten gewassen bontjas droeg, was beter gekleed voor het weer in Atlanta (zo’n 10 graden) dan de ontblote Levine.

Big Boi mocht niet als enige de spotlights van Maroon 5 delen. Naast rapper Travis Scott, maakte zelfs SpongeBob een korte verschijning. 1,2 miljoen fans hadden na het overlijden van maker Stephen Hillenbrug vorig jaar dan ook een petitie ondertekend om een iconisch liedje uit de reeks, ‘Sweet Victory’, te laten spelen tijdens de Super Bowl. En het publiek is koning.

Rapster Cardi B, die nochtans samen met Maroon 5 te horen is in het nummer “Girls Like You”, weigerde naar eigen zeggen bij wijze van steun aan Kaepernick wél om de band op het podium te vergezellen. Een gospelkoor verving haar in dat liedje maar alleen schitterde ze wel op het podium.

Saaiste Super Bowl ooit, gelukkig waren de reclamespotjes en de muziek wél leuk (en was er niets van de controverse te merken)
Foto: AFP

De leukste reclames

De wedstrijd en alles errond zijn extreem populair. Netflix liet weten dat het aantal kijkers op zijn platform daardoor 32 procent lager lag dan op een normale zondag. Met zo’n groot publiek tasten bedrijven dan ook graag diep in de buidel voor ludieke reclamespotjes. Dit waren enkele van de leukste en opvallendste:

Bud Light hield de hele avond in verschillende spotjes een ridderthema aan, en maakte dan ook maar een gedeelde reclame voor het bier en het langverwachte laatste seizoen van ‘Game of Thrones’.

In zowat elk spotje benadrukte Bud Light op luchtige wijze dat het in tegenstelling tot andere ‘lichte’ bieren geen corn syrup (maïsstroop) gebruikt:

De National Corn Growers Association maakte al tijdens de show duidelijk dat ze er niet mee konden lachen:

Ook van de reclame van het bier Michelob, met Zoë Kravitz, was niet iedereen fan. ASMR, een momenteel hippe manier om luisteraars te ontspannen met zachte maar prikkelende geluiden, is dan ook niet voor iedereen.

Pepsi deed alleszins niet mee aan zacht en relaxerend. Met de vrij luidruchtige Steve Carell speelde het merk in op de eeuwige vraag als iemand cola bestelt: “Is Pepsi oké?” Cardi B, die een optreden tijdens de Super Bowl had geweigerd, kwam mee duidelijk maken dat Pepsi meer dan oké is.

Ook Doritos schakelde zangers in om zijn boodschap over te brengen: de Backstreet Boys en Chance the Rapper kwamen de chips aanprijzen.

Pringles gebruikte daarvoor naast twee acteurs een “Sad Device” (triest toestel) dat niet van chips kan genieten en zelfs de Twitterpagina van het merk overnam om zijn verdriet daarover uit te drukken.

Zulke toestellen met artificiële intelligentie leken trouwens een thema van de avond: ook Michelob maakte twee filmpjes met ‘slimme’ assistenten of robots in.

Stella Artois liet Carrie Bradshaw en The Dude de onverwachte keuze voor het Belgische bier maken:

Avocados from Mexico zette dan weer honden in, in een hondenshow die de rollen tussen huisdier en baasje omkeerde.

De boodschap van Pizza Hut was dat hongerige kijkers heel wat kunnen krijgen voor 5 dollar, en die werd overgebracht door een lookalike van Abraham Lincoln, die op het biljet van 5 dollar staat.

Audi liet een man een bijna-doodervaring meemaken om te tonen hoe de hemel eruitziet: daar rijd je rond in een elektrische wagen van het merk.

Controverse rond de NFL

De National Football League (NFL), de organisatie achter de sport, vertoonde ook zelf enkele spotjes. Naast een episch spelletje American Football tussen legendes van de sport, dienden die vooral om te benadrukken hoe de NFL meewerkt aan sociale rechtvaardigheid.

Dat werd niet door iedereen in dank afgenomen: velen waren nog lang niet vergeten hoe hard de NFL reageerde op atleten zoals Colin Kaepernick die protesteerden tegen politiegeweld en racisme door te knielen tijdens het volkslied. Sommige fans boycotten daarom het evenement en verschillende artiesten, onder wie Cardi B, weigerden er op te treden. Maroon 5 – dat veel kritische vragen kreeg over de halftime show –, Travis Scott en de NFL lieten weten dat ze samen zowat een miljoen dollar zouden schenken aan goede doelen die vechten voor sociale rechtvaardigheid.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees