Problematiek is bijna een halve eeuw oud

Buurt overhandigt dossier voor geluidsscherm aan minister Weyts

Minister Weyts had oor naar het rijk gestoffeerde dossier dat Manu Debruyne hem vorige week overhandigde Foto: mdb

Destelbergen - De buurtbewoners van wijk ’t Pauwken-Hanekamlos en Damvalleistraat namen het bezoek van Ben Weyts bij de lokale N-VA-afdeling te baat om de minister van Mobiliteit en Openbare Werken een goedgevuld fotodossier te overhandigen over hun verzuchtingen voor een geluidsscherm langs een klein deel van de E17. Weyts nam samen met zijn woordvoerder akte van de problematiek, en beloofde een nieuwe geluidsmeting.

De vraag van de buurt - een mede-iniatief van Manu Debruyne - dateert al van bij het begin van de jaren ’70, de beginjaren van de E17.  Bijna een halve eeuw terug dus. Een groenscherm was toen de oplossing omdat er geen budget was voor een geluidsmuur. De voorbije jaren zijn er zowel in Beervelde als in Gentbrugge al geluidsschermen geplaatst en de bomen die tot voor kort een natuurlijke buffer vormden, zijn vorig jaar in het kader van het bermbeheer afgezaagd. "Hanekamlos en een deel van de Reinaertweg liggen op amper zestig meter van de snelweg. Aan de overzijde van de E17 is er het industrieterrein aan de Stapsteenweg, waar evenwel geen woningen staan", aldus de buurt. Een enquête door de dekenij leverde daar een gezamenlijke vraag op naar geluidsschermen. 

Ook op de dienst Leefmilieu van de gemeente onderkent men het probleem: "De opvolging van de problematiek werd opgenomen in ons milieubeleidsplan en hier wordt zeker werk van gemaakt. In het verleden werd door AWV een meetcampagne gedaan langsheen de E17 en de R4. Hieruit bleek dat de geluidsniveaus toen niet voldoende hoog waren om in aanmerking te komen voor subsidie voor eventuele geluidsschermen. Bijgevolg zou dit de gemeente gemiddeld 2 miljoen euro kosten per lopende kilometer", klinkt het. In 2015 ondernam zowel de gemeente als AWV opnieuw een indicatieve meetcampagne. De kosten-batenverhouding voor geluidsschermen viel  negatief uit, aangezien slechts enkele woningen voordeel zouden hebben van het project. 

Groenbuffers zouden weinig afdoen aan het werkelijke geluidsniveau, maar creëren visueel wel meer rust en zorgen wellicht voor een psychologisch geluidsdreduerend effect. AWV beheert de bermen van de snelwegen, waardoor ook Destelbergen hoopt op een verderzetting van de inspanningen op Vlaams niveau, met onder meer een versoepeling van de geldende subsidieregeling. 

Bij de overhandiging van het dossier beloofde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts een nieuwe geluidsmeting. Hij gaf ook toelichting over de mogelijkheden die overal zullen gehanteerd worden, en waarbij sprake kan zijn van mogelijke inbreng van de gemeente. Een hoopvol signaal wellicht voor de bewoners die vlakbij de autosnelweg wonen.

 

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio