Winkeliers stappen naar economische inspectie voor nieuwe actie van Albert Heijn: “Deze ratrace zal schadelijk zijn voor de hele economie”

Winkeliers stappen naar economische inspectie voor nieuwe actie van Albert Heijn: “Deze ratrace zal schadelijk zijn voor de hele economie”

De actie in kwestie Foto: Albert Heijn

Beroepsvereniging Buurtsuper.be vraagt aan de economische inspectie om een onderzoek in te stellen naar de “1+2 gratis”-promotieactie van supermarktketen Albert Heijn. In België is de verkoop met verlies immers wettelijk verboden, aldus de organisatie, die spreekt over een “destructieve strategie”.

Na de melkstunt van vorige week pakt Albert Heijn België opnieuw uit met ongezien prijsgeweld: de bonusfolder van maandag 4 tot zondag 10 februari heeft een hele reeks aanbiedingen in de trant van “1+2 gratis”. Wie bijvoorbeeld in de Albert Heijn één pak Soubry-spaghetti koopt, krijgt er nog eens twee gratis bovenop. Dezelfde aanbieding geldt ook voor broodjes, paprika’s, enkele wijnen en voor bekende merkproducten als McCain-diepvriesfrieten of Nivea-douchecrème.

Volgens Buurtsuper.be, een afdeling van werkgeversorganisatie Unizo, riskeren dergelijke promotieacties uit te monden in een ratrace “die schadelijk zal zijn voor de hele economie”. De vereniging meent dat de ratrace een impact zal hebben op de tewerkstelling en verwacht naar eigen zeggen dat de margekrimp voedingsbedrijven ertoe zal aanzetten om minder te investeren in innovatie.

“Dat leidt uiteindelijk tot een algemeen kwaliteitsverlies van onze voeding”, betoogt directeur Luc Ardies. “Dit gaat niet alleen over de kleine zelfstandige die benadeeld wordt door de multinational. Net op een moment dat de voedingssector nood heeft aan extra middelen om de vele toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden (digitalisering, investeringen in milieubesparende maatregelen, ...) leidt dit soort promotieacties één van de belangrijkste Belgische sectoren naar de vernieling”, besluit hij.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees