Een heel mooie avond met Lieven Tavernier

We zijn nog niet eens half februari, dus zou het van een al te grote lichtzinnigheid getuigen om nu al te schrijven dat we vrijdagavond in de Handelsbeurs het concert van het jaar zagen en hoorden. Lieven Tavernier & Room 13 Orchestra. Dan maar gewoon zeggen dat het een heel fijn concert was, waar niets op aan te merken viel. Vandaar misschien ook dat het publiek de man en het hele orkest een lange staande ovatie gaf. Zelf dachten we tijdens die staande ovatie: "Zullen we dit concert op een veilingsite zetten zodat de Gentse pleinorganisatoren er kunnen op bieden?" Maar dat blijkt niet meer nodig: het Laurentplein ziet Lieven Tavernier & Room 13 Orchestra perfect zitten tijdens de volgende Gentse Feesten, zo vertelde de baas van het Laurentplein ons terwijl hij na het concert in de foyer van de Handelsbeurs in een lange rij stond aan te schuiven om een cd te kopen.

En waarom het zo goed was? Lieven Tavernier, 72 ondertussen, had er duidelijk zin in. Dat zag je aan zijn lichaamstaal. Aan de manier waarop hij zich tijdens de solo's van viool of trompet bewoog: een beetje mee dirigeren, al was dat niet echt zijn opdracht. Die job namen pianist-componist Yves Meersschaert en trompettiste Marie-Anne Standaert wel afwisselend op zich. Die liet zich overigens een paar keer van haar heel beste kant tonen met ondermeer de prachtige trompetsolo waarmee ze het nummer Brieven uit het internaat afsloot.

Lieven Tavernier was ook goed bij stem. Toen we in voorbereiding van het concert maandag- of dinsdagavond in café De Turk een lange babbel hadden bij twee koppen thee en evenveel jenevertjes, kreeg Lieven tot twee keer toe last van een hevige hoestbui. "Ik heb nog tot vrijdag, komt wel goed zeker?" zei hij toen. Vrijdagavond bleek het probleem onder controle. Lieven zong krachtig op de momenten waar het nodig was. Tussen een aantal nummers moest hij wel een paar keer zijn rug naar het publiek toekeren om zijn hoestje te bedwingen. Ook de geluidsbalans zat perfect. Ze hebben daar uiteraard in de Handelsbeurs een betere installatie dan mijn decennia-oude installatie thuis, maar de vrees dat het 22-koppige orkest live de stem van Lieven zou wegspelen, was ongegrond. Alles perfect in balans.

Lieven Tavernier speelde in het eerste deel van zijn set de tien nummers van zijn nieuwe plaat Oude regenbogen. De bisronde zette hij in met Kaap de Goede Hoop, en voor het nummer dat daarop volgde, greep hij voor de eerste en enige keer naar zijn gitaar. Geflankeerd door Yves Meersschaert op accordeon, zong hij het nummer  Laura Gemser, fotomodel en actrice in diverse Emmanuellefilms, op wie hij vaak wachtte, toen hij aan de Lievekaai woonde. Een nummer waarin veel elementen uit het werk van Tavernier bijeenkomen: waarnemen, nostalgie, weemoed, maar ook verlangen en hoop. 

Maar Tavernier stuurde zijn publiek niet weemoedig naar huis. Met Eerste sneeuw, De fanfare van honger en dorst en vooral Molenstraat, mocht het zelfs een beetje swingen ook. 

Spijtig voor wie er niet bij was, maar het zou wel heel erg zonde zijn dat Lieven Tavernier & Room 13 Orchestra aan de aandacht van de programmatoren van de culturele central ontsnapt.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio