Vlaamse spelers in de media trekken aan de alarmbel over uitgesteld kijken: “Het is niet 5 voor 12, maar 12 uur”

Vlaamse spelers in de media trekken aan de alarmbel over uitgesteld kijken: “Het is niet 5 voor 12, maar 12 uur”

Themabeeld. ss

Brussel -

Alle spelers in het Vlaamse medialandschap moeten dringend een antwoord vinden op het veranderende kijkgedrag en op de almaar toenemende concurrentie van de internationale spelers zoals Google, Netflix en Facebook. Maar de Vlaamse overheid moet al die verschillende spelers met hun eigen belangen dringend een duwtje in de rug geven. “Het is niet 5 voor 12, maar 12 uur.”

Dat is een van de conclusies van een lange hoorzitting, donderdagochtend in de commissie Media van het Vlaams Parlement. Daar kwamen tal van spelers uit de mediasector aan het woord, waaronder vertegenwoordigers van de VRT, Medialaan/De Persgroep Publishing, SBS België, de VAR, Telenet, Proximus, producenten en adverteerders.

Advertentie-inkomsten

Aanleiding voor de hoorzitting was het onderzoek van studiebureau Econopolis over “de leefbaarheid van productie en distributie van audiovisuele content in Vlaanderen”. Uit die studie bleek onder meer dat meer dan 30 procent van alle programma’s op de commerciële zenders door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar uitgesteld bekeken wordt.

Heel verrassend waren die resultaten niet en de Vlaamse audiovisuele sector, en dan vooral de commerciële zenders, roept al lang dat dat veranderend kijkgedrag een negatieve impact heeft op de advertentie-inkomsten. Vooral het doorspoelen van de reclameblokken is voor de commerciële spelers een doorn in het oog. Vlaams minister van Media Sven Gatz riep alle spelers op om de studie uitgebreid te bekijken en een gepast antwoord te formuleren op de aanbevelingen ervan.

Vlaamse Netflix

Een van de denkpistes om het uitgesteld kijken een halt toe te roepen, is de oprichting van een Vlaamse Netflix. Netflix en andere streamingdiensten snoepen kijkers af van de traditionele lineaire zenders. Vooral Medialaan, het moederbedrijf van onder meer VTM en Q2, wil dat model kopiëren en wil daarvoor in zee gaan met alle Vlaamse zenders.

Die piste passeerde donderdag opnieuw de revue in de commissie Media. Voorzitter Bart Caron (Groen) vroeg aan het einde van de hoorzitting op de man af welke mediagroepen nu echt willen meewerken aan zo’n model. Kris Vervaet van Medialaan/De Persgroep Publishing herhaalde het standpunt van zijn bedrijf en Peter Claes, directeur Media & Productie van de VRT, voegde eraan toe dat de openbare omroep daarover in gesprek is met Medialaan. “We appreciëren het initiatief van Medialaan, maar benadrukken dat dat best gedragen wordt door de hele sector.”

Moeilijke vraag

SBS België, moederholding van de commerciële zenders Vier, Vijf en Zes, toonde zich geen voor- of tegenstander van het initiatief. “In een ideale wereld zou dat een goed idee zijn”, antwoordde CEO Peter Quaghebeur. “We willen dat zeker onderzoeken. Maar één van de spelers, Telenet, heeft al een sterke positie met zijn abonnementen Play en Play More. Als er zo’n model komt, moet ook Telenet betrokken worden.” Quaghebeur verwees ook naar Proximus, maar voegde eraan toe dat het telecombedrijf ook actief is in het zuiden van het land.

Telenet, in Vlaanderen eigenaar van de zenders van SBS, staat open om aan tafel te gaan zitten voor zo’n voorstel. “Maar wij stellen ons vragen bij het economisch model ervan”, zei Jeroen Bronselaer van Telenet. Hij verwees onder meer naar de abonnementen Play en Play More. “Als ze ons vragen om die af te zetten, is dat een moeilijke vraag.”

Kris Vervaet concludeerde dat het besluitvormingsproces te traag loopt. “Het gaat te traag. Het is 12 uur en niet 5 voor 12. Het consumentengedrag verandert veel te snel. Daarom kijken we naar de overheid en de leden van de commissie Media. De verschillen tussen de diverse mediaspelers zijn immers te groot. En zonder duwtje in de rug van de overheid gaan we niet snel tot een oplossing komen.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees