STRAFSTE GENTENAAR: Geert Gisquière van Cambio haalde 2.400 auto’s weg uit Gent

STRAFSTE GENTENAAR: Geert Gisquière van Cambio haalde 2.400 auto’s weg uit Gent

Geert Gisquière: “Het aantal deelwagens bij Cambio is zodanig gegroeid dat een kwart van de reserveringen nu minder dan één uur voor vertrek gebeurt.” Foto: David Van Hecke

Gent -

Cambio, een van de bekendste auto­deel­organisaties, bestaat vijftien jaar. “Als de Stad Gent nu eens in even veel nieuwe publieke groenruimte voorziet als de oppervlakte die vrijkomt door auto­delen. Zou dat niet fijn zijn?”, vraagt manager Geert Gisquière.

Gentenaar Geert Gisquière (51) is verantwoordelijk voor Cambio Vlaanderen. “Ik werkte veertien jaar bij Taxistop, de Gentse vzw die Jan Klüssendorf in 1975 had opgericht”, vertelt hij. Met een systeem dat mensen samen naar het werk deed rijden, voerde Taxistop duurzaamheid al hoog in het vaandel lang voor die term gemeengoed werd. “In die periode leerde ik autodelen kennen. Dat bestond al in het buitenland maar nog niet bij ons. Gent was de eerste stad in Vlaanderen waar we met Cambio begonnen. Zeven deelauto’s, en na enkele weken een driehonderdtal gebruikers. Dat was meteen vrij veel. Het gaf aan dat de Gentenaar hier toch wel op zat te wachten.”

“Momenteel tellen we in Gent 6.300 gebruikers en werken we met 190 deelauto’s op 65 ophaalpunten. In 2018 steeg het aantal gebruikers met zowat 20 procent. Eigenlijk moet de titel van Strafste Gentenaar naar al die gebruikers gaan, niet naar ons”, zegt Gisquière met een lach. “Wij bieden het systeem aan, zij gebruiken het en de Stad regelt de parkeerruimtes.”

Drempel overwinnen

“Vaak moeten mensen een drempel overwinnen voor ze aan autodelen doen. Bij velen leeft verkeerdelijk de perceptie dat ze weken vooraf moeten reserveren. Maar ons aanbod is zodanig gegroeid dat een kwart van de reserveringen minder dan één uur voor vertrek gebeurt. Je moet het simpelweg eens uitproberen.”

Gisquière reed in zijn hele leven amper zes maanden met een eigen, tweedehandse wagen. “Mijn ouders hadden geen auto. Toen ik in Gent neerstreek, deed ik met een beperkt aantal vrienden aan particulier autodelen. En daarna was er Cambio.”

“Mensen kiezen voor autodelen omdat het heel makkelijk is én uit financiële overwegingen. Voor iedereen die minder dan 10.000 km per jaar rijdt, is het slimmer om aan autodelen te doen. En wie het doet, weet dat hij of zij mee de stad leefbaarder maakt. Ons publiek is trouwens heel gevarieerd. De perceptie dat alleen alternatievelingen aan autodelen doen, is achterhaald. Onder onze gebruikers bevinden zich zowel twintigers als negentigplussers. De verhouding m/v is evenwichtig en bijna een derde zijn gezinnen met kinderen. Ook heel wat bedrijven en organisaties gebruiken Cambio. Als ik zie hoeveel jongeren zich nu engageren voor het klimaat, denk ik dat het aantal autodelers alleen maar zal stijgen.”

Statement maken

Gisquière maakte voor Cambio Gent een berekening: “We gaan ervan uit dat we met onze 6.300 gebruikers in Gent zowat 2.400 auto’s uit het straatbeeld halen. In parkeerruimte vertegenwoordigen die wagens een oppervlakte even groot als het Baudelohof, het Muinkpark en het Coyendanspark samen. Maar de vrijgekomen parkeerruimte wordt nu spijtig genoeg ingenomen door andere auto’s. Cambio werkt goed samen met de Stad maar we dagen het bestuur uit om die vrijgekomen ruimte écht te vervangen door publieke, het liefst groen. Dát zou pas een statement zijn. Zo wordt het resultaat van autodelen tastbaar en zien mensen dat hun inspanningen iets concreets opleveren. Het zou ongetwijfeld nog meer mensen overtuigen om de stap te zetten. Tenslotte wil Gent dé autodeelstad van Vlaanderen worden.”

Breng hier uw stem uit voor De Strafste Gentenaar.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio