Mode

Burberry haalt omstreden sweater met strop uit collectie: “Ik besef dat het een beetje ongevoelig was”

Burberry haalt omstreden sweater met strop uit collectie: “Ik besef dat het een beetje ongevoelig was”

Het Britse kledingconcern Burberry heeft een omstreden sweater met strop uit de collectie gehaald. Na de Londense Fashion Week zondag was er immers een schokgolf van verontwaardiging ontstaan door een bruine hoodie. Daar hingen koordjes aan, die sterk op een strop leken. “Dat kan toch niet, dit is een collectie voor de jeugd. De bespeelbare jeugd. En dat in een tijd waarin de zelfmoordcijfers nog nooit zo hoog waren. Dit moet stoppen”, reageerde Burberry-model Liz Kennedy vlak na de show.

“Zelfmoord is niet glamoureus, en al helemaal niet cool. We willen met deze collectie de stem van de jeugd laten horen, maar welk signaal geven we hier in godsnaam mee? Hoe kan iedereen hier zomaar over kijken en denken dat het wel oké zou zijn om dit op de catwalk te brengen”, zei het model, dat zelf de look niet moest dragen.

Ze vertrok verontwaardigd, maar vond naar eigen zeggen nergens gehoor. “Ze zeiden ‘stuur maar een brief’. Kort kon ik er met iemand over spreken, maar de reacties was schokkend. ‘Dit is mode, het boeit niemand wat er in je persoonlijk leven speelt en je daarmee associeert’, klonk het. Ik ben gewoon beschaamd om deel uit te maken van deze show”, besloot ze.

Haar oproep kreeg op sociale media gehoor. Duizenden mensen deelden en reageerden. Maar pas dinsdag trok ontwerper Riccardo Tisci van Burberry het boetekleed aan. Hij verontschuldigde zich voor de situatie. “Hoewel het ontwerp geïnspireerd was op een maritiem thema, besef ik dat het een beetje ongevoelig was. Het was nooit mijn bedoeling om iemand van streek te maken. We hebben het stuk uit de collectie gehaald. Ik zal ervoor zorgen dat dit niet opnieuw gebeurt”, reageerde hij aan Fox News.

Topman Marco Gobbetti heeft inmiddels gesproken met het model en benadrukt dat Burberry zijn verontschuldigingen aanbiedt.

Dit bericht bekijken op Instagram

@burberry @riccardotisci17 Suicide is not fashion. It is not glamorous nor edgy and since this show is dedicated to the youth expressing their voice, here I go. Riccardo Tisci and everyone at Burberry it is beyond me how you could let a look resembling a noose hanging from a neck out on the runway. How could anyone overlook this and think it would be okay to do this especially in a line dedicated to young girls and youth. The impressionable youth. Not to mention the rising suicide rates world wide. Let’s not forget about the horrifying history of lynching either. There are hundreds of ways to tie a rope and they chose to tie it like a noose completely ignoring the fact that it was hanging around a neck. A massive brand like Burberry who is typically considered commercial and classy should not have overlooked such an obvious resemblance. I left my fitting extremely triggered after seeing this look (even though I did not wear it myself). Feeling as though I was right back where I was when I was going through an experience with suicide in my family. Also to add in they briefly hung one from the ceiling (trying to figure out the knot) and were laughing about it in the dressing room. I had asked to speak to someone about it but the only thing I was told to do was to write a letter. I had a brief conversation with someone but all that it entailed was “it’s fashion. Nobody cares about what’s going on in your personal life so just keep it to yourself” well I’m sorry but this is an issue bigger than myself. The issue is not about me being upset, there is a bigger picture here of what fashion turns a blind eye to or does to gain publicity. A look so ignorantly put together and a situation so poorly handled. I am ashamed to have been apart of the show. #burberry. I did not post this to disrespect the designer or the brand but to simply express an issue I feel very passionate about.

Een bericht gedeeld door (@liz.kennedy_) op

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees