Dit is een exclusief artikel voor jou.

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >
Corrigeer
Het Nieuwsblad camera closecorrect down facebook gplus nextprevquote share twitter video

Het duurt acht maanden om schepen als de Rhin (vooraan) en het fregat Aconit tot schroot te herleiden. “Alles wordt gescheiden, 98 procent gerecycleerd.”Frank Bahnmuller

In 2020 komen laatste twee schepen uit megacontract naar Gent

Havenbedrijf sloopte al 16 Franse oorlogsschepen

gent

-

De Franse marine laat al sinds 2013 haar afgedankte oorlogsschepen slopen in Gent. Over enkele maanden komen de laatste schepen van het lot aan bij Galloo. Het grootste sloopbedrijf van Europa breekt nu de Rhin af, ingezet tijdens de Golf­oorlog, en het fregat Aconit. De Gentenaar mocht nog snel eens aan boord.

Postapocalyptisch. Zo oogt, klinkt en ruikt het terrein van Galloo, het vroegere Van Heyghen, in de Scheepzatestraat. Er hangt een penetrante geur van verbrand staal. Het lawaai van sloopkranen die met het grootste gemak scheepsrompen uit elkaar trekken, is oorverdovend. Het gezicht wordt belemmerd door metershoge afvalbergen en overal zijn arbeiders met maskers en dikke pakken bezig met een soort vlammenwerper motoren en andere onderdelen in kleine stukken te snijden.

Aan de kade liggen schepen die hun gloriejaren al een tijd achter zich hebben. Springen in het oog: twee Franse oorlogsschepen. De Rhin (1964) is 102 meter lang en werd nog ingezet tijdens de Golfoorlog. Het fregat Aconit (1973) is 127 meter lang en diende als bescherming tegen duikboten. Ze maken deel uit van een lot van twintig versleten schepen waarvan de Franse marine afwilde. In 2020 komen de laatste twee naar Gent.

Hoe haalde een Gents bedrijf zo’n groot contract binnen? Peter Wyntin, ‘head of ship recycling’ bij Galloo: “Technische kennis is zeer belangrijk. Hier worden al sinds 1928 schepen gesloopt en ondertussen is dit de grootste sloperij van Europa. Bovendien zijn we een van de 23 door Europa erkende sloperijen. Sinds begin dit jaar moeten schepen die onder een Europese vlag varen, door een erkend bedrijf worden gesloopt. Dat is om wantoestanden te vermijden zoals in Bangladesh, te zien in Reizen Waes.”

peter wyntin head of ship recycling, Galloo “Mega Mindy heeft hier al rondgereden in een roze jeep”

Een marineschip tot schroot herleiden duurt zes tot acht maanden. “De eerste vier maanden zijn nodig om al het asbest te verwijderen. Dat gebeurt allemaal manueel”, zegt Wyntin. “Nadien duurt het nog eens even lang om het volledige schip uit elkaar te halen. Alle materialen worden gescheiden en 98 procent wordt gerecycleerd. Het beste staal gaat naar ArcelorMittal, de rest naar landen als Turkije en Egypte.”

Filmlocatie

Hoewel bij Galloo altijd een tiental schepen aan de kade ligt, zijn de hoogdagen van het bedrijf voorlopig voorbij. In 1995 wilde het bedrijf zelfs bijna stoppen met de sloop. “Tot de binnenvaart werd gesaneerd en schippers geld kregen als ze hun schip lieten slopen”, zegt Wyntin. “In 2000 gebeurde hetzelfde in de visserij en de jongste jaren surfen we mee op de groene golf. Bedrijven laten hun schip liever hier slopen dan in dubieuze omstandigheden in Azië. En we moeten niet klagen: vroeger werden oorlogsschepen nooit gesloopt, want het moest maar weer eens oorlog worden.”

Als het bij Galloo toch ooit helemaal zou stilvallen, dan kan het terrein gerust dienen als filmset. Wyntin: “Dat is al enkele keren gebeurd. Hier zijn videoclips opgenomen en fotoshoots met getrouwde koppels. Ze zijn ook komen filmen voor een politieserie. Het strafste? Mega Mindy reed hier rond in een roze jeep.”

fb

fb

Het beste van Enkel voor abonnees