Parijs-Roubaix rijdt straks door bos zonder mos: beruchte passage in Wallers krijgt opknapbeurt zoals Koppenberg

Het mos tussen en op de stenen van Wallers wordt tot vijf centimeter diep weggespoten. De werken zijn geïnspireerd door die van tien jaar geleden op de Koppenberg (links). Foto: Peter Malaise, getty en pn

Het roemruchte Bos van Wallers krijgt een stevige opknapbeurt. De 2.400 meter kasseien worden voorgoed ontmost en vaster gelegd. Voor de aanstaande Parijs-Roubaix, half april, zullen de eerste 900 meter klaar zijn.

Parijs-Roubaix rijdt straks door bos zonder mos: beruchte passage in Wallers krijgt opknapbeurt zoals Koppenberg

Sinds dinsdag zijn vier werknemers aan de slag op de legendarische kasseiweg middenin het Bos van Wallers. Twee om met een hogedrukreiniger het groen tussen de stenen tot op vijf centimeter diepte weg te spuiten. En twee om de kasseien vaster te leggen. “Let wel, de kasseien blijven op hun plaats liggen”, zegt François Doulcier, voorzitter van Les Amis de Paris-Roubaix, de vereniging die erover waakt dat de archaïsche wegen in goede staat blijven om de Helleklassieker erover te sturen.

“We restaureren de kasseien in het Bos niet. De gaten tussen het porfier blijven. We stabiliseren de stenen door de voegen met zand en kalk vaster te maken en we geven de ondergrond een bruine, natuurlijke kleur.”

“Het probleem is dat we in dit beschermde natuurgebied geen andere mogelijkheid zien om dat groen tussen het plaveisel weg te krijgen”, aldus Doulcier. “Pesticiden zijn taboe. Ik weet dat de Koppenberg jaren geleden gelijkaardige problemen had, onder andere door bronnen die onder de kasseien hun weg zochten en de stenen deden wegzakken.” Dik tien jaar geleden werden op het steilste gedeelte van de Koppenberg de kasseien gefixeerd met mortel. En sindsdien blijft de Koppenberg altijd even berijdbaar.

Vorige week fietste Johan Museeuw, drievoudig ex-winnaar van Parijs-Roubaix, nog eens door het Bos van Wallers. “Met al dat mos op de stenen was het simpelweg ondoenbaar om bij hoge snelheid op de kasseien rechtop te blijven. Het is een goede zaak dat ze deze werken uitvoeren. Alleen ben ik er nog niet zeker van of dit de veiligheid bij droog weer veel groter maakt”, aldus Museeuw, die er 21 jaar geleden een zware val maakte. “Nu zullen ze misschien proberen op dat eerste gedeelte nog sneller te rijden.”

Het is geen toeval dat Les Amis de Paris-Roubaix met de ontgroening begonnen is op het eerste gedeelte van de passage, na de spoorwegovergang. “Wat verderop daalt de snelheid naar 35 km per uur. Het tweede en derde deel doen we de volgende jaren”, zegt Doulcier. “De risico’s zijn daar ook minder.”

Gelijktijdig met de grote werken in Wallers zijn er ook restauraties bezig aan de vijfsterrenstrook van Haveluy, Sars-et-Rosières en Le secteur pavé de Mons-en-Pévèle. “Daar worden in de eerste plaats de kapotte kasseien vervangen en worden de gaten waar er kasseien werden weggenomen opgevuld”, aldus Doulcier, wiens vereniging 213 leden telt.

Corrigeer

DE DIGITALE WIELERGIDS

Klik hier

nb-logo


Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.