Dit is een exclusief artikel voor jou.

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >
Corrigeer
Het Nieuwsblad camera closecorrect down facebook gplus nextprevquote share twitter video

Frank Bahnmuller

Contract met Franse marine loopt af in 2020

Gents havenbedrijf sloopte al zestien Franse oorlogsschepen

gent

-

De Franse marine laat al sinds 2013 afgedankte oorlogsschepen slopen in Gent. Binnen enkele maanden komen de laatste schepen van het lot toe bij Galloo. Nu is het grootste sloopbedrijf van Europa bezig met de afbraak van de ‘Rhin’, ingezet tijdens de Golfoorlog, en het fregat ‘Aconit’.

Post apocalyptisch. Zo toont, klinkt en ruikt het terrein van Galloo, het vroegere Van Heyghen, in de Scheepzatestraat, Gentse haven. Er hangt een penetrante geur van verbrand staal en het lawaai van sloopkranen die met gemak scheepsrompen uit elkaar trekken, is oorverdovend. Het zicht wordt belemmerd door metershoge afvalbergen en overal zijn arbeiders met maskers en dikke pakken bezig met een soort vlammenwerper motoren en andere onderdelen in kleine stukken te snijden.

Aan de kade liggen diverse schepen die hun gloriejaren al een tijd achter zich hebben. Springen in het oog: twee Franse oorlogsschepen. De ‘Rhin’ (1964) is 102 meter lang en werd nog ingezet tijdens de Golfoorlog. Het fregat ‘Aconit’ (1973) is 127 meter lang en diende als bescherming tegen duikboten. Ze maken deel uit van een lot van twintig versleten schepen waar de Franse marine vanaf wilde. In 2020 komen de laatste twee naar Gent.

Peter Wyntin, head of ship recycling van Galloo, legt uit hoe een Gents bedrijf zo’n contract binnenhaalde: “Technische kennis is heel belangrijk en hier worden al sinds 1928 schepen gesloopt. Ondertussen is dit de grootste sloperij van Europa. Bovendien zijn we een van de 23 door Europa erkende sloperijen. Sinds begin dit jaar moeten schepen die onder Europese vlag varen, door een erkend bedrijf worden gesloopt. Dat is om wantoestanden te vermijden”.

peter wyntin head of ship recycling “Mega Mindy heeft hier al rondgereden in een roze jeep”

Een marineschip tot schroot herleiden duurt zes tot acht maanden. “De eerste vier maanden zijn nodig om al het asbest te verwijderen. Dat gebeurt allemaal manueel”, zegt Wyntin. “Nadien duurt het nog eens even lang om het volledige schip te ontmantelen. Alle materialen worden gescheiden en 98 procent wordt gerecycleerd. Het beste staal gaat naar ArcelorMittal, de rest naar landen als Turkije en Egypte.”

Hoewel bij Galloo steeds een tiental schepen aan de kade liggen, zijn de hoogdagen van het bedrijf voorlopig voorbij. In 1995 wilde het bedrijf bijna stoppen met de sloop van schepen. “Tot de binnenvaart in de jaren ‘90 werd gesaneerd en schippers geld kregen als ze hun schip lieten slopen”, zegt Wyntin. “In 2000 gebeurde hetzelfde in de visserij en de laatste jaren surfen we mee op de groene golf. Bedrijven laten hun schip liever hier slopen dan in dubieuze omstandigheden in Azië. En we moeten niet klagen. Vroeger werden oorlogsschepen nooit gesloopt. De redenering: het moest maar weer eens oorlog worden.”

Stel dat het bij Galloo ooit helemaal zou stilvallen, dan kan het terrein gerust dienen als filmset. “Dat is al gebeurd. Er zijn hier al videoclips opgenomen en fotoshoots van trouwers. Ze zijn hier ook al komen filmen voor een politieserie. Het strafste? Mega Mindy heeft hier al rondgereden in een roze jeep”, besluit Wyntin.

Frank Bahnmuller

Frank Bahnmuller

Het beste van Enkel voor abonnees