Dit is een exclusief artikel voor jou.
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Voor Durmstraat/Zomergemstraat waren ambitieuze plannen, die blijken (helaas) niet allemaal realiseerbaar

Voor Durmstraat/Zomergemstraat waren ambitieuze plannen, die blijken (helaas) niet allemaal realiseerbaar

De as Durmstraat-Zomergemstraat krijgt een nieuw wegdek. Voor de hoge verkeersdruk is er niet meteen een oplossing in zicht. Foto: cte

Lovendegem / Deinze -

De Zomergemstraat en de Durmstraat, op de grens van Zomergem en Merendree, krijgen een nieuw wegdek en fietssuggestiestroken. Een oplossing voor de toenemende verkeersdruk komt er niet: het idee voor een parallelweg lijkt te complex.

Eerst het goede nieuws: op 18 maart starten de gemeenten Lievegem en Deinze herstellingswerken in de Zomergemstraat en de Durmstraat, op de grens van Zomergem en Merendree. Het einde is voorzien rond begin mei onder voorbehoud van gunstige weersomstandigheden. Plaatselijk verkeer is toegelaten, voor doorgaand verkeer is er een wegomlegging via Vellare en Moerstraat.

“We leggen fietssuggestiestroken aan en geven het wegdek een nieuwe overlaging”, zegt schepen van Openbare Werken Chris De Wispelaere (CD&V).

De werken duren dertig dagen en kosten 140.000 euro. “We zullen de inwoners ook samenroepen om te kijken wat er op lange termijn kan gebeuren”, aldus de schepen.

Naast het slechte wegdek is ook de verkeersdruk in de straat de bewoners al langer een doorn in het oog. In 1999 hielden ze al een petitie om de situatie aan te kaarten en aan te klagen, maar twintig jaar later is de situatie alleen maar slechter geworden.

De as Zomergem-Durmstraat is een veelgebruikte sluipweg om de drukke N9 van en naar Gent te vermijden en als verbinding naar de R4 en E40, maar is daar totaal niet op voorzien. De verkeerssignalisatie en het wegdek zijn op vele plaatsen trouwens kapotgereden.

2.200 voertuigen per dag

Uit tellingen blijkt dat er elke dag meer dan 2.200 voertuigen passeren, vooral in de ochtend- en avondspits. Om de woonomgeving te ontlasten, wilden de gemeenten Zomergem en Nevele een nieuwe parallelweg aan de andere kant van de Durmenbrug, wat de Lovendegembrug en Bierstalbrug iets verderop wél hebben.

Maar herhaalde vragen bij de Vlaamse Waterweg haalden niks uit. Daarop namen beide gemeente in 2016 het dossier strijdvaardig en vol goede moed zélf in handen, maar de stemming lijkt volledig omgeslagen.

“Een parallelweg aan de andere kant van de brug wordt een moeilijk verhaal”, geeft de Lievegemse burgemeester Tony Vermeire (CD&V) toe. Vooral de onteigeningen lijken de grote hinderpaal.

“Een van de bewoners heeft al meteen een advocaat in de arm genomen. Dan weet je dat je vertrokken bent voor vele jaren. Daarom zullen we nu zelf naar de buurt stappen. Tijdens een infovergadering willen we luisteren naar de buurtbewoners en van hen horen wat ze willen dat er komt en gebeurt.”

Poorteffecten, dynamische infoborden en een superflitspaal schrikten in het verleden het snelle verkeer en de zware vrachtwagens in ieder geval niet af.

Op woensdag 13 maart is er om 20.00 uur een info- en overlegmoment in de Raadzaal, Kasteeldreef 72 in Lovendegem.

Het beste van Enkel voor abonnees