Strafste Gentse Onderneming: North Sea Port

Strafste Gentse Onderneming: North Sea Port

Haven-ceo Daan Schalck ziet de toekomst van de haven rooskleuring in. Foto: DVH

Gent -

De fusie van de haven van Gent met de havens van Zeeland in december 2017 was voor de haven van Gent een boost van jewelste. Er kwamen 2.500 jobs bij en er passeerden nooit zoveel goederen. Co-CEO Daan Schalck staat mee aan de wieg van de samensmelting van de havens en ziet de toekomst van de Gentse haven rooskleurig in.

Daan Schalck (55) staat mee aan de wieg van de samensmelting in december 2017 van de Gentse haven met die van Terneuzen en Vlissingen in Nederland. Als adviseur van toenmalig havenschepen Daniël Termont tussen 1995 en 1998 en directeur-generaal van het Gentse Havenbedrijf sinds 2009 kent de geboren Mariakerkenaar en voormalig volksvertegenwoordiger voor SP.A de haven vanbinnen van vanbuiten.

Fusiehaven North Sea Port werkte zich sinds december 2017 – met zijn 60 kilometer lengte en 525 actieve bedrijven – in de Europese top 10 van zeehavens. Inzake omslag is het doel van 2020 al behaald: 70 miljoen ton. “Ook de werkgelegenheid is, ondanks de robotisering, met 2.500 jobs gegroeid tot 98.000”, zegt Schalck.

Na de succesvolle fusie zit Schalck niet stil, en wil hij onder meer de CO2-uitstoot van de haven naar beneden halen, nieuwe bedrijven aantrekken en betere verbindingen met andere Belgische havens om de binnenvaart te bevorderen.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio