Brand verwoest huis en leidt tot gemeentelijk rampenplan: "De stofzuiger was raar beginnen doen”

Brand verwoest huis en leidt tot gemeentelijk rampenplan: "De stofzuiger was raar beginnen doen”

Een dertigtal buurtbewoners werd urenlang opgevangen in het GC Felix Sohie. Daar kwam ook medische hulp ter plaatse. Foto: hsb

Hoeilaart -

Wegens asbestalarm bij een woningbrand in de Kroonlaan in Hoeilaart moest maandagmiddag een 120-tal huizen van de wijk Tentrappen geëvacueerd worden. Het gemeentelijk rampenplan werd afgekondigd.

Het was iets voor 12 uur 's middags toen de brand ontstond op de slaapkamer van de woning, die een beetje achteraf ligt. Op dat moment waren er drie mensen aanwezig: de eigenares, haar dochter en haar zoon. “Zij merkten de rook op en konden ongedeerd en op eigen krachten uit de woning wegraken”, zegt burgemeester Tim Vandenput (Open VLD). “Ze gingen naar het huis van de buren en verwittigden daar de brandweer.”

De brandweer kwam onmiddellijk ter plaatse. “De melding kwam binnen als een schoorsteenbrand, maar dat bleek al snel een zware onderschatting”, klinkt het bij de brandweer Overijse. “Toen we aankwamen, stond de woning al in lichterlaaie. Het was een enorm hevige brand. En de rookontwikkeling was ook enorm. Ik zag zelden een rookpluim met zo'n hoge intensiteit en zo groot. Dat bemoeilijkte ons zicht. We hadden uiteindelijk bijna drie kwartier nodig om het vuur onder controle te krijgen.”

Leien dak

Omdat het ging om een oudere woning met een leien dak, rees er al snel het vermoeden dat er mogelijk asbest aanwezig was. “Een eerste analyse deed ons vermoeden dat er effectief giftige rook de lucht in ging. Daarom hebben we onmiddellijk het noodinterventieplan van de gemeente geactiveerd”, zegt de burgemeester. “Een dertigtal buurtbewoners werd met de gemeentebus overgebracht naar het GC Felix Sohie en zijn daar een tijdlang opgevangen. De meerderheid van hen mocht tegen 15 uur terug naar huis. Enkel de bewoners van acht woningen die heel dichtbij lagen, moesten nog wegblijven van thuis.”

Dat was nodig omdat er nogal wat roetdeeltjes bij die woningen waren beland. “Het is voor 99 procent zeker dat daar asbest in zat. Maar in principe is dat intussen onschadelijk. Het zal morgen verder opgekuist worden. Tegen de avond mocht iedereen weer naar huis.”

Defect aan stofzuiger?

Voor de bewoonster en haar zoon was een terugkeer naar huis echter niet mogelijk. “De hele zolderverdieping en de eerste verdieping zijn verwoest. En ook de benedenverdieping liep zware schade op, onder andere door bluswater. Het huis is definitief onbewoonbaar”, zegt de brandweer. De bewoners zullen voorlopig bij buren of familie overnachten. Op langere termijn wordt er door de gemeente mee naar een oplossing gezocht.

Wat de oorzaak van de brand was, kon door de zware schade niet meer officieel vastgesteld worden. “Maar de zoon zei ons dat de stofzuiger raar was beginnen doen. We kunnen er dus wel vanuit gaan dat het om een kortsluiting of defect aan die stofzuiger ging”, klinkt het nog bij de brandweer.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees