Dit is een exclusief artikel voor jou.

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >
Corrigeer
Het Nieuwsblad camera closecorrect down facebook gplus nextprevquote share twitter video

Groen stelt haar klimaatplan paKt 2030 voor.  Kristof Vadino

Partij komt naar buiten met doorgerekend klimaatplan tot 2030

Heilige huisjes als salariswagens mogen sneuvelen van Groen

Groen steekt zijn nek uit. Voor de komende twee legislaturen heeft het zijn klimaatplan klaar. Met een tabel waar ze het geld willen halen. Dat zal af en toe pijn doen, zoals de salariswagens die op de schop gaan. Het is noodzakelijk, riposteert de partij. “Dat iedereen naar de centen kijkt is terecht”, zegt voorzitter Meyrem Almaci. “Maar het mag geen argument zijn om niets te doen.”

Een greep uit de andere maatregelen

Groen komt dan toch met een plan. Weken aan een stuk krijgen de ecologisten van hun tegenstanders naar het hoofd geslingerd dat ze veel mooie zaken beloven, maar dat ze dat niet concreet maken. Daar maken de groenen nu komaf mee. En dan mogen heilige huisjes sneuvelen.

Zoals de salariswagens. Groen wil af van het systeem. Tegen 2020 gaat het belastingvoordeel voor de tankkaart eraan, tegen 2023 moeten de salariswagens zelf opgaan in een mobiliteitsbudget voor álle werknemers. Dus niet enkel voor diegene die nu met een leasewagen rondrijden. Die zullen moeten inleveren. “Het systeem is asociaal”, schrijven de groenen in hun nota. “70 procent van de subsidies gaat naar de 20 procent hoogste inkomens. 74 procent van alle salariswagens naar een man en slechts 1 procent naar arbeiders.”

Maar er is ook nevenschade, zeggen experts. “Fiscaliteit kun je zeker gebruiken om klimaatbeleid te voeren, maar ik ben niet zeker of dit de juiste aanpak is”, zegt professor Fiscaal Recht Michel Maus (VUB). “Door aan mensen met een salariswagen te zeggen dat ze hun auto kwijtspelen en dat ze niet de volle pot in ruil krijgen, kom je aan de verworven rechten van de middenklasse. Beter was om het fiscaal voordeel te koppelen aan een vergroening van het wagenpark. Wie na een bepaalde periode nog altijd met vervuilende wagens rondrijdt, die mag je dan fiscaal bestraffen.”

Groen-voorzitter Meyrem Almaci wuift de kritiek weg. “We geven iedereen een mobiliteitsbudget en verlagen de lasten op lonen. Iedereen zal netto meer overhouden.”

Het is de bedoeling om mensen zo veel mogelijk met het openbaar vervoer en de fiets te laten reizen. De investeringen in De Lijn en de NMBS moeten omhoog en een slimme kilometerheffing vervangt de bestaande verkeersbelastingen. Ze zal ook iets meer kosten. De opbrengst ligt volgens de tabellen van Groen een miljard hoger dan wat er nu wordt opgehaald.

Al is mobiliteit maar één spoor waar Groen op wil inzetten. De partij mikt hoog. Tegen 2030 moet er volgens het plan 55 procent minder CO2-uitstoot zijn. En 60 procent van al onze energie moet uit hernieuwbare bronnen komen. En dat zal 2 procent economische groei en een slordige 80.000 jobs extra opleveren.

“Ambitieus”, is het verdict van beleidsmedewerker Mathias Bienstman. “Maar het is alvast een goede zaak dat de ambitie breder gaat dan elektriciteit alleen. Naar betaalbaarheid en efficiëntie hebben we nog wat tijd nodig om dat na te rekenen.”

Om daar te geraken, rekent Groen op een Betonstop die onverwijld doorgaat, een serieuze versnelling van de renovatie van woningen om ze energiezuiniger te maken – tegen 2030 moeten er 750.000 woningen gepasseerd zijn – alsook een veestapel die een kwart kleiner is en een bijdrage van de grote bedrijven. “We baseren ons op de Nederlandse berekeningen”, zegt federaal fractieleider Kristof Calvo (Groen). “Een bijdrage van de grote vervuilers is billijk en noodzakelijk.”

N-VA bestempelt het groene plan vlakaf als een “belastingtsunami”. Waarop Groen fijntjes opmerkt dat ze nog geen doorrekening van het confederalisme hebben gezien.

Een greep uit de andere maatregelen

- CO2-heffing: vervuilende bedrijven moeten betalen

- Koolstofgrensheffing: Wat vervuilend buiten Europa wordt gemaakt, moet extra betalen voor export

- Nationale ontwikkelingsbank moet investeringen in goede banen loodsen. Groen ziet Belfius wel in die rol

- Elk jaar 2,5 miljoen bomen bijplanten

- Veestapel met 25 procent terugdringen

- Versnelde bouw van windmolens op zee

- Statiegeld voor blikjes en PET-flessen

- Belastingvoordelen luchtvaart schrappen en luchtvaartheffing invoeren

- 750.000 woningen renoveren en energiezuinig maken tegen 2030

- Betonstop en ontharding

 (agy)

Het beste van Enkel voor abonnees