Deinze Winkelstad, stad Deinze en Provincie Oost-Vlaanderen starten een sensibiliseringscampagne

‘Parkeren aan de rand maakt winkelen plezant’

De stad Deinze is een dynamische stad met een uitgebreid aanbod aan meer dan 400 handelaars. Om de toegankelijkheid en nabijheid van deze handelaars te benadrukken, lanceert Deinze Winkelstad, in samenwerking met de stad Deinze en de provincie Oost-Vlaanderen, een ludieke sensibiliseringcampagne ‘Parkeren aan de rand maakt winkelen plezant’.

Deinze heeft een groot aanbod aan handelaars. Meer dan 400 winkels, eet-en drankgelegenheden zorgen ervoor dat Deinze als winkelstad gewaardeerd wordt door inwoners en bezoekers. ‘We hebben geen kleine kern van één of twee winkelstraten zoals in kleinere steden,’ benadrukt centrummanager Chris Verghote, ‘maar de handelaars zijn verspreid over meerdere straten in de stad Deinze.

‘We merken daarbij dat de mensen soms de perceptie hebben dat de winkels ver van elkaar liggen, maar het tegendeel is waar. Dankzij de zes randparkings met meer dan 1000 parkeerplaatsen zijn de diverse winkelstraten eigenlijk op wandel- en/of fietsafstand bereikbaar,’ zegt Bruno Dhaenens, schepen voor lokale economie.

Randparkings

De randparkings met het aantal gratis parkeerplaatsen:

  • Parking Brielpoort              550 parkeerplaatsen
  • Parking Centrum                 185 parkeerplaatsen
  • Parking Kongoplein            60 parkeerplaatsen
  • Parking Kromme Brug        40 parkeerplaatsen
  • Parking Peter Benoît          60 parkeerplaatsen
  • Parking Martinus                 110 parkeerplaatsen

Met de ludieke sensibiliseringcampagne ‘Parkeren aan de rand maakt winkelen plezant’ wil Deinze Winkelstad aan de consument duidelijk maken dat alle handelaars even bereikbaar én nabij zijn. Door te parkeren op de randparkings, bent u in een mum van tijd in één van de vele winkelstraten. Zo stimuleert men tegelijk het parkeren buiten het centrum en onrechtstreeks ook onthaasting en een gezondere levensstijl. 

‘Beleving creëren in Deinze Winkelstad is één van onze strategische pijlers’, aldus Chris Verghote. ‘Met deze campagne willen we duidelijk maken dat door te parkeren op de rand, uw shopplezier dan al start. U hebt geen stress om de wagen te parkeren en u kunt op wandelafstand naar de winkels flaneren.’

Gedicht
Inwoner Marc Bultinck heeft deze onthaasting mooi verwoord in een gedicht:

“Wagen aan de rand parkeren.
Rustig door de winkelstraten flaneren.
Hier en daar wat geld verteren.
Terras met een bezoekje vereren.
En tevreden naar huis weerkeren.”

Shop & Go

Het effect van de campagne zal niet alleen zichtbaar zijn, omdat meer mensen kiezen om aan de rand te parkeren. ‘Doordat mensen de auto weren, zorgen we er ook voor dat er meer parkeerruimte vrijkomt in de winkelstraten voor de shop & go -mensen. Mensen die alleen iets willen ophalen, gaan sneller een parkeerruimte vinden vlakbij de winkel waar ze moeten zijn. Een win-win situatie,’ voegt de centrummanager er nog aan toe.

De sensibiliseringcampagne is uitgewerkt met de steun van de stad Deinze, vzw Deinze Winkelstad en Provincie Oost-Vlaanderen. “Het provinciebestuur geeft subsidies aan steden en gemeenten en aan middenstands- en handelsverenigingen in functie van een beter lokaal beleid rond detailhandel en verdere professionalisering en promotie van de sector”, zegt Leentje Grillaert (CD&V), gedeputeerde voor de Middenstand.

Communicatie met Stephanie

De campagne zet heel wat communicatiemiddelen in om de actie te doen slagen. Op de zes randparkings staan grote borden met een foto van Stephanie Mestdagh, het gezicht van de campagne. Zij is geselecteerd na een oproep op sociale media. ‘Als rasechte Deinzenaar is Deinze mijn favoriete winkelstad. Ik hou van het uitgebreide en diverse winkelaanbod. Na een dagje winkelen kan ik voluit genieten van een koffie of een etentje in één van de vele gezellige horecazaken. Parkeren op de rand heeft alleen maar voordelen. Laat mij maar een hele dag kuieren, winkelen en genieten in Deinze Winkelstad!’.

De Deinse handelszaken en een aantal vrijwilligers zullen 50.000 handige stadsplannen verdelen. Op deze uitvouwbare kaarten vindt u een overzicht van de verschillende randparkings, het volledige stadsaanbod en alle handelaars. Er komt ook nog een uitgebreide online campagne en een campagne via de gedrukte media.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio