Gentse bruggen voor grootste sluis ter wereld

© DVH

De Antwerpse haven mag dan al de grootste sluis van de wereld hebben, de twee bruggen die nodig zijn om over die sluis te rijden, zijn toch maar mooi door een Gents bedrijf gemaakt. Na twee jaar noeste arbeid door tientallen werknemers van het havenbedrijf Aelterman werd gisteren het eerste van de twee stalen gevaartes klaargezet voor de reis over het water naar Antwerpen.

Geert Neyt

Enkel een voertuig met 240 kloeke wielen van de firma Sarens was krachtig genoeg om gisterochtend een gigantische brug vanop de kaai aan het Kluizendok een honderdtal meter verder te verplaatsen en op een drijvend ponton te zetten.

Het stalen gevaarte weegt 1.500 ton en als de brug omhoog zal staan om enorme schepen onderdoor te laten varen, zal die ongeveer 100 meter hoog de lucht insteken.

Morgen krijgt de brug op het ponton het gezelschap van een bijna identiek exemplaar. Volgende week woensdag vertrekt het reuzenduo dan over het kanaal Gent-Terneuzen en de Westerschelde richting Antwerpse haven.

© DVH

Daar zullen de bruggen in een week tijd worden neergepoot over de Kieldrechtsluis, voorlopig nog steeds de grootste ter wereld. Tegen de zomer moeten auto’s en vrachtwagens over de bruggen kunnen rijden.

Kant en klaar

“Deze brug hier nu volledig afgewerkt klaar te zien staan voor het vertrek, is een beetje als voor het eerst afscheid nemen van je kind”, zegt Frederiek De Preetere van de firma Aelterman.

Twee jaar lang al coördineert de ingenieur elektromechanica dit grootscheepse project dat alles samen 25 miljoen euro kost.

© DVH

De familiale kmo Aelterman werd opgericht in 1952 en was het eerste bedrijf om zich in 2003 te vestigen aan het Kluizendok in de Gentse haven.

“Enorme stalen constructies bouwen is onze specialiteit”, zegt de projectleider. “Maar dat we een dergelijke enorme brug in ons eigen atelier aan het Gentse Kluizendok kant en klaar afwerken, is uniek. Dat was een eis van de klant, de NV Deurganckdoksluis. Een jaar lang hebben we stalen platen van 1 tot 15 cm dik op maat gesneden, aan elkaar gebrand en dan gelast. Het volgende jaar zijn de elektrische leidingen en bewegende delen aangebracht. Ten slotte zijn de bruggen gespoten in verschillende verflagen.”

Alles aan de brug is klaar. Het wegdek is er op gegoten, de vangrails staan er, zelfs het pad voor de voetgangers hangt vast aan de zijkant.

Het staal zelf is niet gemaakt door Arcelor Mittal. “Het was mooi geweest onze buurman te laten leveren maar hun plaatstaal is dunner en hoogwaardiger van kwaliteit.”

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio