Dit is een exclusief artikel voor jou.

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >
Corrigeer
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

David Stockman met zijn toestel in de aanslag op de Paterberg. Ook zondag is hij paraat om de mooiste, spannendste en meest heroïsche momenten van de Ronde op de gevoelige plaat vast te leggen. Peter Malaise

Ronsenaar volgt minstens 100 koersen per jaar

WAAR KOERS IS, DUIKT FOTOGRAAF DAVID STOCKMAN OP

Ronse

-

David Stockman (45) uit Ronse is persfotograaf. Voor Belga volgt hij minstens 100 wedstrijden per jaar. De Tour de France, de klassiekers, alle cyclocrossen en natuurlijk de Ronde. Een leven in het teken van het wiel.

Putjes vullen voor veilige doortocht Twéé Rondedorpen in Zottegem “Voor een buschauffeur is dit niet slecht”

Stockman volgt al sinds zijn 23ste de koers op de voet. Eerst voor Het Volk, later voor Het Nieuwsblad. De laatste jaren is hij persfotograaf voor het persagentschap Belga. Iedereen heeft zijn foto's al gezien, het persagentschap heeft namelijk alle kranten en websites als klant. Koersen fotograferen stopt nooit voor David. “Ik doe zowel de crossen als wegwielrennen” zegt David. “De kalenders overlappen elkaar. Cyclocross start in september. Daar doe ik alle wedstrijden, dat zijn er minstens 50. Ook de verplaatsing naar de Verenigde Staten hoort tot mijn takenpakket. Het wegwielrennen volgen we met drie fotografen. Ik word ingeschakeld voor de klassiekers en de Tour de France. Alles samen toch goed voor een vijftigtal wedstrijden. Het grootste circus is die Tour, daar ging ik al zes keer naar toe. Dit jaar volg ik de wedstrijd van in het begin, het zal de vierde maal zijn dat ik hem volledig zal meedoen. Dat zijn best lange dagen. We rijden 's avonds altijd richting start van de volgende dag. Meestal komen we laat aan, en na 21 uur kan je in Frankrijk moeilijk eten vinden. Tenzij in een grotere stad. En de hotels vallen niet altijd mee” lacht hij.

Onbereikbare Paterberg

“De Ronde van Vlaanderen is in al die jaren dat ik ze volg ferm veranderd. 23 jaar geleden volgde ik Vlaanderens Mooiste voor de regiopagina's van Het Volk. Dan lag de focus op de sfeer. Om overal gemakkelijk te geraken regelde ik toen een motor. Want dat is gebleven, de drukte. Voor de Vlaamse Ardennen is de Ronde de hoogdag. De laatste jaren ga ik eerst naar de start in Antwerpen om dan naar de Paterberg af te zakken. Wat opvalt, is dat er op de Paterberg veel minder volk staat. De mensen kunnen er niet meer aan. Kluisbergen is verkeersvrij, parkeren kan ook nergens. Het publiek staat ook meer naar achteren. Een mooie foto met mensen die de renners van dichtbij aanmoedigen lukt niet meer op de Paterberg. De mooiste foto? Alle foto's hebben een reden. Sportfoto's, sfeer, nieuwswaarde. Voor Belga moeten we een beetje van alles hebben. De renners ken ik, veel renners kennen me ook. Maar ik hou afstand. Julien Vermote komt altijd een praatje doen, Philippe Gilbert zegt dan weer niets, alleen een knikje. Ik zoek hen ook niet echt op, de relatie moet professioneel blijven.”

Chaos in Roubaix

“De grootste uitdaging voor een fotograaf op de motor is en blijft Parijs-Roubaix. De eerste 100 kilometer moet je niks doen, maar eenmaal de kasseien beginnen, heb je geen minuut rust meer. Er is dan ook altijd chaos. We moeten er regelmatig het parcours afsnijden, want een peloton voorbij steken met de motor lukt niet in die koers. Roubaix is ook zichtbaar veel populairder geworden. Vroeger nam ik tijdens die koers foto's voor een eigen project. Ik plaatste een studioflitser langs een kasseistrook zonder volk. Nu gaat dat niet meer. Uiteraard omdat ik zelf moet werken, maar ook omdat elk plekje langs de stroken tegenwoordig ingenomen is.”

Stockman achterop de motor tijdens de verkenning van de Omloop Het Nieuwsblad 2019 door Wout van Aert. Photo News

edp

Putjes vullen voor veilige doortocht

Nederbrakel

Een kleine dertig kilometer rijdt de wielerkaravaan van de Ronde van Vlaanderen zondag over Brakelse wegen. “Om ongevallen te vermijden vullen we de putjes in het wegdek op het parcours met koude asfalt”, licht schepen van Openbare Werken Sabine Hoeckman (Open VLD) toe. “Onze gemeentelijke arbeiders zijn zo’n zes dagen aan het werk. Behalve het vullen van putjes, moeten ook verbodsborden om te parkeren geplaatst worden. Op de Berendries worden de plantgaten voor de ijzeren piketten nagekeken. Via dit systeem kunnen we een touw spannen waardoor het publiek op deze helling veilig afgescheiden wordt van de renners. Voor de doortocht van de wielertoeristen op zaterdag en voor de wedstrijd van zondag worden ook tijdelijke verkeersborden voor eenrichtingsverkeer aangebracht. Zondag staan onze gemeentelijke arbeiders trouwens paraat. Onmiddellijk na de doortocht halen ze al honderden nadarhekken weg op het parcours.”

Haar uitleg stelde meteen oppositielid Bart Morreels (CD&V) gerust op de jongste gemeenteraad. Morreels had van verontruste Brakelaars te horen gekregen dat de wegen op het parcours er erbarmelijk bij liggen. Daar zullen de renners zondag dus niets van merken. “De wegen krijgen jaarlijks na de winter en net voor de Ronde een opknapbeurt”, besluit Hoeckman. (edp)

Burgemeester Jenne De Potter (links) met het team van Café ‘t Goed Leven.dvp

Twéé Rondedorpen in Zottegem

Zottegem/Velzeke

Als Dorp van de Ronde heeft Zottegem ervoor gezorgd dat de doortocht van het wielerpeloton niet onopgemerkt voorbij zal gaan. Integendeel, want al van 's morgens vroeg zijn er heel wat activiteiten in het centrum. “Het moet een hoogdag worden die we samen vieren”, zegt burgemeester Jenne De Potter (CD&V). “Met behulp van een aantal horeca-uitbaters zal de Markt al van 's morgens vroeg omgetoverd worden tot een Rondedorp. Van 9 tot 11 uur kan je er genieten van een gratis ontbijt met croissants, koeken en koffie en fruitsap. Van 11 tot 12 uur komen de Platte Choco's optreden, bekend van hun ‘Zottegems’ Ronde-lied. Op de middag en dat voor de rest van de dag kan je ter plekke een hapje eten en een glas drinken en na de aankomst omstreeks 16.30 uur zorgt DJ S-SOUND voor een After-Ronde feestje. Uiteraard wordt de wedstrijd vertoond op groot scherm zodat niemand iets hoeft te missen van het wielerspektakel.”

Het wordt drie keer drummen voor de koers: om 9.35 uur passeren de junioren, om 11.40 uur de elite dames en omstreeks 12.40 uur zijn de heren aan de beurt. Ook op de Penitentenlaan in Velzeke kan je de Ronde op groot scherm volgen, want ook daar wordt een Dorp van de Ronde ingericht. Onder de noemer De kasseien zijn van ons - verwijzend naar de Paddestraat in Velzeke - zijn er heel wat activiteiten gepland. Het grote scherm zal omringd worden door foodtrucks, springkastelen, kermisattracties en een bar. Bedoeling is er een gezellige familiedag van te maken. Na afloop van de Ronde is er een afterparty. (dvp)

De organisatoren van het Velzeekse ‘Dorp van de Ronde’.dvp

LVH

“Voor een buschauffeur is dit niet slecht”

Vlaamse Ardennen

James Vanlandschoot kende een opmerkelijke carrièreswitch. Na zijn carrière als profwielrenner ging de Tiegemnaar aan de slag als buschauffeur bij de topploeg Deceuninck-Quick Step.

Vanlandschoot, 40 intussen, nam twaalf keer deel aan de Ronde. “Ik vind eigenlijk elke helling wel iets hebben, maar ik wil alleen geen kasseien meer.”

De Nieuwe Kruisberg dan maar, de helling die uit Ronse richting Oudenaarde leidt. “Ik fiets af en toe nog, maar ga tegenwoordig vaker lopen met de Strava-app. Ik geniet daar meer van.”

Toevallige ontmoeting

De tochten met de bus van Deceuninck-Quick Step zorgen ervoor dat de fiets vaak thuis achterblijft. “Want ik ben vooral chauffeur in de buitenlandse koersen. Komende zondag zal ik niet thuis zijn, maar op weg naar het Baskenland. Daar rij Julian Alaphilippe en Enric Mas rond in hun voorbereiding op de Waalse klassiekers.”

Een toevallige ontmoeting met ploegbaas Patrick Lefevere in de Ronde van Turkije deed hem achter het stuur van de bus belandden. “Chauffeur zijn bij een topploeg als Deceuninck lijkt simpeler dan het is. Men vergeet de lange dagen, laat staan het poetsen van zo’n mastodont. Maar ik amuseer me wel. Het is een geweldige ploeg om voor te werken.”

Deel van The Wolfpack

Vanlandschoot trok tijdens zijn beklimming zo stevig door in het blauwe pakje van Deceuninck dat hij zelfs een Engelse wielertoerist ervan overtuigde nog een actieve renner van The Wolfpack te zijn. “Drie minuten en twee seconden? Daar kan ik mee leven. Niet slecht voor een buschauffeur”, knipoogt hij. (lvh)

Het beste van Enkel voor abonnees