De lage-emissiezone in Gent: wie mag binnen en wat kost dat?

De lage-emissiezone in Gent: wie mag binnen en wat kost dat?
Gent -

De toelatingsvoorwaarden en tarieven voor de lage-emissiezone (LEZ) zijn dinsdagavond bekendgemaakt. Vanaf 1 januari wil de Stad zo de vervuilendste wagens uit het centrum houden. Wat mag en niet mag en hoeveel alles kost, leest u hieronder.

“De invoering van de LEZ is één van de meest effectieve maatregelen voor een betere luchtkwaliteit en garandeert een gezondere leefomgeving voor de Gentenaar.” Dat zegt schepen van Milieu Tine Heyse (Groen). Dinsdagavond stelde ze in de gemeenteraadscommissie de toelatingsvoorwaarden en tarieven voor de LEZ voor. Daarmee wil het stadsbestuur vanaf 1 januari 2020 de meest vervuilende wagens weren uit de binnenstad. De LEZ is het gebied binnen de R40, met uitzondering van de as Nieuwewandeling - Blaisantvest en het stuk weg na de B401.

De lage-emissiezone in Gent: wie mag binnen en wat kost dat?
De LEZ Foto: Stad Gent

Wie mag gratis de LEZ binnen?

Alle dieselwagens met euronorm 5 of hoger en wagens op benzine, LPG of CNG met euronorm 2 of hoger mogen gratis in het stadscentrum. In 2025 worden de voorwaarde opnieuw verstrengd.

Wie moet betalen om in de LEZ te mogen?

Dieselvoertuigen met euronorm 4, tussen 9 en 12 jaar oud, behoren tot de ‘oranje categorie’. De toelatingstarieven voor die wagens variëren van 25 euro voor een week tot 345 euro voor een jaar. Kleine bussen en lichte bestelwagens tot 3,5 ton betalen tussen de 35 euro en de 825 euro. Bij vrachtwagens en touringcars schommelt het bedrag tussen de 45 euro en 1.150 euro.

Wie mag de LEZ niet binnen?

Dieselwagens met euronorm 3 of lager en wagens op benzine, LPG of CNG met euronorm 1 of lager, zitten in de ‘rode categorie’ en mogen niet in de LEZ. Eigenaars van bijvoorbeeld oldtimers kunnen wel acht keer per jaar een dagpas kopen (35 euro).

De lage-emissiezone in Gent: wie mag binnen en wat kost dat?
Foto: Stad Gent

Hoe wordt dat gecontroleerd?

Zeven nummerplaatcamera’s bewaken de LEZ. De zes vaste camera’s staan aan de ingang van de lobben van het mobiliteitsplan en de mobiele camera wordt regelmatig verplaatst om sluipverkeer tegen te gaan. Op termijn worden de camera’s aangevuld met een mobiel scanvoertuig dat door de stad zal rijden. Wie de regels niet naleeft, krijgt een boete van 150 euro.

Wat kost dat?

De Stad investeert tussen 2019 en 2025 ongeveer 1,3 miljoen euro in de LEZ. Dat bedrag kan wel nog oplopen, laat schepen van Milieu Tine Heyse weten. Het geld gaat voornamelijk naar camera’s, informatica en personeel. Omdat er dankzij de LEZ ook inkomsten zijn, gaat het stadsbestuur ervan uit dat heel het systeem kostenneutraal is.

Steun voor kwetsbare groepen

Gentenaars die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg en met een wagen uit categorie ‘oranje’ rijden, betalen slechts 40 procent van het toelatingstarief. Heeft u een laag inkomen en rijdt u met een wagen uit categorie ‘rood’ krijgt u een slooppremie van 1.125 euro (i.p.v. 750 euro) voor een benzinewagen en 1.500 euro (i.p.v. 1.000 euro) voor een dieselwagen.

Alle praktische info over LEZ vanaf 23 april via www.lez2020.gent

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio