BLOW 3.0 stelt nieuwe plaat Equality woensdagavond voor in Vooruit

BLOW 3.0: “We zoeken de grenzen op van wat mogelijk is met een saxofoon”

BLOW 3.0: “We zoeken de grenzen op van wat mogelijk is met een saxofoon”

Foto: if

Gent - Het meest recente feestje dat we in de balzaal van de Vooruit mochten meemaken, was dat van de Gentse hiphoppers Uberdope. En zie, we zijn daar nog niet goed van bekomen, of er staat alweer een groep klaar om de balzaal omver te blazen.

Woensdagavond staan de drie gemaskerde mannen van BLOW op het podium. BLOW? Ja, BLOW. Al is het ondertussen BLOW 3.0. Twee saxofoons en een drum, en toch het geluid van gitaren en synths door de zaal jagen.

BLOW. Het moeten de Gentse Feesten van 2011 geweest zijn dat we ze de eerste keer opmerkten, in de Belfortstraat en aan het rondpunt van Sint-Jacobs. Drie muzikanten, met een wit masker, gekleed in zwarte kaptruien. Saxofoons. Klonk goed, bij wijlen opzwepend.

“Tja, die maskers. Het gaat hem bij ons alle drie om de muziek. Niet om wie die muziek speelt. Onze muziek is instrumentaal en vaak spannend. Die maskers zijn daar een verlengde van. Het creëerde op straat altijd een intrigerende sfeer tussen artiest en publiek. Als muzikant zorgt het voor een soort cocon waardoor je je volledig kan inleven. Je durft je ook veel meer smijten, in de hoop dat de mensen er in meegaan. En dat blijkt aardig te lukken”, vult één van de twee saxofonisten aan.

Het bleef niet bij de Gentse Feesten, waar een nachtelijke straatsessie ook al eens voor een politie interventie zorgde. Clips van de band gingen viraal via sociale media, en de groep trok naar andere Europese steden en concerteerde niet langer enkel op straat, maar ook op festivalpodia. Hun aanstekelijk mix van dance, hiphop, drum ’n’ bass en jazz leek aan te slaan. Na een crowdfundingcampagne bracht de groep in februari van 2016 hun eerste plaat uit en stelde die voor in de concertzaal van Trefpunt.  “De straatoptredens waren het eerste hoofdstuk in het bestaan van BLOW, de plaat was het tweede hoofdstuk en een leuke opstap naar de podia. Ons nieuw album is een soort nieuw begin, een derde hoofdstuk, vandaar 3.0. “Three point O”

Twee saxen en een drum

“Ons uitgangspunt was van in het begin muziek spelen met twee saxofoons en drum, zonder dat we elektrische versterking nodig hadden. Want we wilden op straat spelen, en tegelijk mobiel zijn, ons snel kunnen verplaatsen. Elektronische muziek, met akoestische instrumenten. Toen we de stap naar de podia zetten zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden om onze sound uit te breiden. Maar het uitgangspunt bleef hetzelfde: twee saxofoons en een drum. Dus zijn we beginnen experimenteren met pedaaltjes en andere effecten. Waardoor we onze tenorsaxofoon al eens kunnen doen klinken als gitaren of pompende synths. Maar het blijft altijd de klank van een saxofoon. We gaan echt wel op zoek naar de grenzen van wat mogelijk is met de saxen.”

In principe speelt BLOW 3.0 enkel eigen werk, “maar toen we gevraagd werden door Trixie Whitley voor een Radio 1 sessie, maakten we daar graag een uitzondering op” aldus de BLOWdrummer. “We hebben toen samen met leden van haar band The Shack gespeeld. Een heel fijne ervaring”, aldus de BLOW-drummer. “Maar nu zetten we alles op onze tweede plaat, en op concerten. Het toffe aan BLOW is ook dat we alle drie voltijds met muziek bezig zijn, elk op onze eigen manier. We hebben heel uiteenlopende muzikale voorkeuren en invloeden, en in BLOW 3.0 kunnen we alle drie ons ding kwijt om daar één geheel van te maken.”

Blow 3.0. Equality is sinds eind maart uit. Blow 3.0 stelt de plaat woensdag 24 april live voor in de Vooruit. Ticketinfo: klik hier. Info over BLOW 3.0 en hun verdere concerten op hun Facebookpagina.

 

 

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio