Corrigeer
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

De N42 telt enkele gevaarlijke, smalle bochten en wacht al 40 jaar op een oplossing. hls

Omgevingsvergunning laat op zich wachten, ook andere procedures zijn nog lopende

RECHTTREKKEN N42 DAN TOCH NOG NIET IN ORDE

Zottegem/HERZELE

-

In tegenstelling tot wat Vlaams volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA) verklaarde, is er nog geen omgevingsvergunning afgeleverd voor de rechttrekking van de N42 tussen Godveerdegem en Steenhuize. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) weet nog in de verste verte niet wanneer de werken daadwerkelijk kunnen starten.

Een tiental dagen geleden liet Diependaele, schepen in Zottegem, aan de pers weten dat de lijdensweg van het veertig jaar oude rechttrekkingsdossier van de gewestweg eindelijk ten einde was. “Over enkele dagen zal AWV de omgevingsvergunning in bezit hebben en kan het agentschap de werken in zijn planning opnemen”, zei hij. Maar twee weken later zegt AWV dat het nog altijd niet over die vergunning beschikt, laat staan dat het de werken al kan inplannen. “We weten dat de stad Zottegem haar dossier heeft overgemaakt aan het Departement Omgeving, dat nu aan het bekijken is of het verwerkt kan worden tot een vergunning. Maar wij hebben tot nog toe niets ontvangen”, meldt AWV.

“Trage administratie”

Diependaele bekent dat hij misschien wat te voortvarend was met het nieuws over de vergunning. “De administratie duurt doorgaans wat langer dan gedacht”, zegt hij. De gemeentebesturen van onder meer Zottegem, Herzele en Geraardsbergen, en Voka Oost-Vlaanderen, die al jaren aandringen op het nieuwe traject, blijven nog op hun honger zitten.

Verkiezingen

Het nieuwe traject van de N42 loopt door landschappelijk waardevol gebied en moet de smalle en bochtige gewestweg vanaf de Witte Brug tot het ontdubbelde gedeelte in Steenhuize vervangen. Er zijn echter tegenstanders en die geven zich niet gewonnen. “In de aanloop naar elke verkiezing werkt Matthias Diependaele zich in de kijker met N42-beloftes”, reageert Filip De Bodt van vzw Climaxi, die zich al jaren verzet tegen de rechttrekking. “De voetwegen die gehypothekeerd worden door het nieuwe traject, zijn nog altijd niet officieel afgeschaft en er loopt een procedure tegen die mogelijke afschaffing bij de Raad van State. Een vergunning afleveren zonder die uitspraak af te wachten, zou blijk geven van onbehoorlijk bestuur. In dat geval staan wij klaar om beroep aan te tekenen bij de Raad van State”, besluit De Bodt.