Corrigeer
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

 ID/ Lieven Van Assche

15-jarige Elise richt vereniging op om leeftijdsgenoten warm te maken voor klassieke talen

“Latijn is veel meer dan wat woordjes leren”

Klassieke talen? Dat is iets voor stoffige, oude mannen. Niemand beter dan een 15-jarige spring-in-’t-veld om dát cliché te doorprikken. Elise Marmad uit Gentbrugge richtte eigenhandig een vereniging op om Latijn en Grieks hip te maken bij jongeren. “Mensen denken dat ze geen meerwaarde hebben omdat het dode talen zijn”, zegt Elise. “Maar dankzij Latijn zijn je mogelijkheden net eindeloos.”

Op haar school, het Atheneum van Gentbrugge, kon ze het vak Grieks niet volgen, dus doet ze het maar in haar vrije tijd. Gewoon, door online een cursus te bestellen. Om maar te zeggen: Elise Marmad is gepassioneerd door Latijn en Grieks, twee talen die de meesten onder ons als dood en begraven beschouwen.

Hoe dat komt, kan ze moeilijk verklaren. “Ik heb wel een superenthousiaste leerkracht die in het eerste middelbaar met Romeins zwaard en schild voor de klas stond”, zegt Elise, die nu in het vierde middelbaar Latijn-Moderne Talen zit. “Bij haar leerde ik hoe de Romeinse cultuur en het Latijn ook vandaag nog overal terugkomen in de maatschappij. Denk maar aan onze rechtspraak.”

In december organiseerde Elise voor het eerst een samenkomst voor scholieren met een liefde voor de klassieke Oudheid. Op een zaterdag – volgens haar mama dankzij haar aanstekelijke enthousiasme – slaagde ze erin om 25 leerlingen op de been te krijgen van twee Gentse scholen. Daar ontstond het idee om een clubje op te richten: Leerlingen Klassieke Talen (LKT). Niets officieels – enkel meerderjarigen kunnen een vzw oprichten – maar wel met een duidelijk doel: Vlaamse jongeren overtuigen om voor Latijn en Grieks te kiezen. Daarvoor krijgt ze nu zelfs de hulp van de Vereniging van Leerkrachten Oude Talen (VLOT) en professor in de Oudheid Christian Laes (Universiteit Antwerpen).

Brief aan Crevits

Eerder schreef Elise al een brief naar onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). “Zij zei wel dat ze Latijn belangrijk vond, maar verder is daar niets mee gebeurd”, zegt ze.

Cijfers tonen dat het aantal inschrijvingen voor klassieke talen jaar na jaar lichtjes daalt. Dramatisch is het niet, maar Elise wil erger voorkomen. “Al jaren wordt gezegd dat de klassieke talen niet meer relevant zijn. Dat is de laatste tijd nog meer zo, met de opkomst van dat hele STEM-verhaal (wetenschappen, techniek en wiskunde). Bij mij op school bestaan er nu ook al modules om twee uur Latijn te volgen in plaats van vier. Het is een teken dat Latijn in een hoekje wordt geduwd.”

Compleet ten onrechte, vindt ze. “Klassieke talen zijn verschillende vakken ineen”, zegt ze. “Het is aardrijkskunde, geschiedenis, cultuur, en af en toe zelfs wiskunde. Je leert er ook kritisch denken. Als je later een richting kiest, zal je er altijd een voordeel uit halen omdat het zo algemeen is. Latijn duwt je niet in een bepaalde richting. Bij wiskunde en technische richtingen is dat veel meer het geval.”

Workshop Romeins koken

Elises vereniging zit nu nog in de volle opstartfase. Ze wil nagaan hoe ze de lessen moderner en interessanter kan maken en plant volgend jaar verschillende activiteiten. “Hopelijk in samenwerking met verschillende scholen. Een workshop Romeins koken, Latijnse spreuken in Ytong-blokken graveren... Zulke dingen”, zegt ze. “We willen vooral de creativiteit aanmoedigen. Klassieke talen zijn veel meer dan grammatica en woordjes leren.”